SP: Kok en De Vries spreken elkaar tegen

Datum nieuwsfeit: 27-11-1999

SP

SP: Kok en De Vries spreken elkaar tegen

Tweede-Kamerlid Jan de Wit (SP) wil aanstaande dinsdag mondelinge vragen stellen aan de minister-president. Dit naar aanleiding van zijn uitlatingen over de hoofdlijnen van de nota over de uitvoering van de sociale zekerheid. De Wit: ,,Kok bevestigt dat het paarse compromis over de verdeling tussen publieke uitkeringsverstrekking en private reïntegratie vooraf al volkomen politiek zit dichtgetimmerd.''

Minister-president Kok deed zijn uitspraak dat over deze hoofdlijn geen discussie meer mogelijk is gisteren in het wekelijkse gesprek met de minister-president. Minister De Vries van Sociale Zaken en Werkgelegenheid zei de dag ervoor in het spoeddebat over dit onderwerp nog dat hij natuurlijk ook over de hoofdlijnen van zijn plan met de bonden wilde praten.

Volgens De Wit heeft paars weinig vertrouwen in het debat met de Kamer. ,,Eerst hebben we een volkomen dichtgespijkerd regeerakkoord. Nu wijken ze daar vanaf, timmeren ze het meteen weer dicht. De SP heeft wel vaker gepleit voor het primaat van de politiek, maar we zitten niet te wachten op een torentjesmodel, in plaats van het poldermodel.''

De SP-fractie vindt dat de Kamer straks in alle vrijheid over het plan moet kunnen spreken, zonder dat sommige fracties al vooraf gebonden zijn. Ook andere belanghebbenden, zoals de vakbonden, moeten over de hoofdlijnen kunnen meepraten.

Informatie:
Jan de Wit (045) 571 4083 of 06- 22 788 042