Supermarktketens luiden noodklok over krapte arbeidsmarkt

Datum nieuwsfeit: 27-11-1999

ERNST AND YOUNG

Top supermarktketens luidt noodklok over krapte arbeidsmarkt

'CAISSIERES EN VAKKENVULLERS STRAKS

ALLEEN NOG IN MUSEA VOOR OUDE AMBACHTEN'

'De caissières en de vakkenvullers in de supermarkt zijn in de toekomst alleen nog in musea voor oude ambachten te bewonderen.' Dat concludeert onderzoeker Emile Ruempol van Ernst & Young Consulting op basis van het State of the Art in Food-onderzoek van Ernst & Young Consulting en Elsevier bedrijfsinformatie. Uit dit onderzoek blijkt onder meer dat de leidinggevenden van de grote supermarktketens unaniem van mening zijn dat de problemen op de arbeidsmarkt een van de belangrijkste aandachtspunten voor de komende jaren vormen. Negen van de tien ondervraagden verwacht daarom dat steeds meer arbeid zal worden vervangen door technologie.

Vrijwel alle retailers voorzien een toename van zelfbediening en verdergaande mechanisatie. Deze veranderingen komen niet door de wens om efficiënter of goedkoper te werken maar door de krapte op de arbeidsmarkt. 'We moeten gaan investeren in verdergaande vormen van robotisering, in mechanisatie, want we vermoeden dat je over drie, vier jaar nog maar 70% van het potentieel krijgt aangeboden', aldus algemeen directeur J. Brouwer van supermarktketen Schuitema tegen de onderzoekers.

Algemeen directeur A. Slippens van Sligro stelde vast dat 'het vooral moeilijk is om mensen te krijgen voor echt lichamelijk werk, het order pikken, vakken vullen, en dergelijke.' Maar ook potentiële caissières staan niet in de rij. Daar is vooral een imagoprobleem debet aan, menen de retailers. 'Een caissière is niet te krijgen', zei directievoorzitter W. Pijper van de Hermans Groep. 'Als ze in het bankfiliaal moeten staan achter de balie, dan hebben ze opeens functioneel aanzien, want je bent bankmedewerkster, ook al doe je hetzelfde werk: geld tellen en klanten helpen.'

Klantvriendelijkheid
De supermarktketens verwachten niet dat hogere salarissen het tij zullen keren. Naast meer technologie zoeken ze het eerder in imagoverbetering, het creëren van .company pride. en betere secundaire arbeidsvoorwaarden. Overigens tonen de leidinggevenden zich ook kritisch over het eigen personeel. Ruim negentig procent van de ondervraagden zegt dat de medewerkers moeten worden opgeleid tot een veel meer .gastheerschapgerichte houding.. Ten opzichte van andere landen is de klantvriendelijkheid in de Nederlandse supermarkten niet groot, vinden de retailers, terwijl de consument juist steeds meer kennis en betere service verwacht.

Noot voor redacties