Programma in Museon over duurzame ontwikkeling in Groenland

Afdeling Marketing
9 november 1999

Museon biedt plaats aan Podium Groenland
Publieksprogramma over duurzame ontwikkeling in Groenland

In het kader van de tentoonstelling Eskimoland, de kunst van het overleven, organiseert Arctic Peoples Alert in samenwerking met het Museon op 28 november a.s. een publieksprogramma over duurzame ontwikkeling in Groenland: zeehondenjacht en toerisme. Onder de titel Podium Groenland vinden verschillende activiteiten plaats waaronder een Arctische informatiemarkt, debat tussen Groenlanders en politici onder leiding van dagvoorzitter Marnix Koolhaas (VPRO-radio) en maskerdansen. Podium Groenland is gratis voor bezoekers van het Museon.

Tot 10 januari 2000 is in het Museon de tentoonstelling Eskimoland, de kunst van het overleven te bekijken. Aan de hand van verschillende collecties wordt de bezoeker een kijkje gegund in het verleden, het heden en de toekomst van de Groenlandse Inuit. Om te kunnen overleven zijn Groenlanders afhankelijk van zeehondenjacht. Zeehondenvlees is hun 'dagelijks brood'. De 60.000 Inuit willen hun land op een duurzame manier verder ontwikkelen, maar de mogelijkheden zijn beperkt. Groenland, 80x zo groot als Nederland en voor 80% bedekt met ijs, kent nauwelijks landbouwmogelijkheden. Bovendien mogen zij hun zeehondenhuiden niet exporteren naar bijvoorbeeld Nederland en maakt iemand die een jas van zeehondenbont draagt het volgens velen echt 'te bont'.
Grondstofdelving, visvangst, zeehondenjacht en toerisme bieden perspectief. Het is echter de vraag of een toenemend aantal toeristen op termijn geen nadelige effecten zal hebben voor de bevolking en hun leefmilieu.

12.45 uur Openingswoord Bert Molsbergen, directeur Museon
12.50 uur Groenlandse maskerdans
13.00 uur Anne-Marie Mikkelsen van het Wereld Natuur Fonds Denemarken (Arctic Programme) gaat in debat met de vertegenwoordiger van Nederlandse reisorganisaties over 'Duurzaam toerisme in Groenland' (voertaal Engels).
13.45 uur Video over Groenland in de aula Museon
14.30 uur Modeshow van traditionele en moderne Groenlandse kleding van zeehondenbont
15.00 uur Finn Lynge, afdeling Buitenlandse Zaken van Groenland en o.a. oud-Europees parlementslid voor Groenland, gaat in debat met Tweede Kamerlid mevrouw mr Swildens (PvdA) en anderen over 'Duurzame zeehondenjacht in Groenland' (voertaal Engels).
15.30 uur Groenlandse maskerdans
16.00 uur Sluiting

z.o.z.
Podium Groenland wordt georganiseerd door Arctic Peoples Alert in samenwerking met de Groenlandse regering, het Groenlandershuis in Kopenhagen, Wees Meester en Vormgever van Jezelf (ontwerper Simon de Boer) en het Museon.

Noot voor redacties