AMD verhoogt frequentie van haar Athlon processor

Datum nieuwsfeit: 29-11-1999
Persbericht

AMD ATHLON PROCESSOR BRENGT NIEUW PRESTATIENIVEAU NAAR LEIDENDE POSITIE VAN 750MHz GEPRODUCEERD MET GEAVANCEERDE 0,18 MICRON TECHNOLOGIE

Systemen op basis van de 750MHz AMD Athlon processor leverbaar voor Kerstmis geschenkenperiode

Sunnyvale, Californie - 29 november 1999 - AMD voert het tempo op de PC processormarkt op door de frequentie van haar AMD Athlon processor te verhogen. Vandaag kondigde AMD aan dat per direct de 750MHz AMD Athlon processor leverbaar is. De 750MHz AMD Athlon processor is de snelste en krachtigste x86 processor in de bedrijfstak en biedt ongeevenaarde prestaties voor high-end en mainstream computergebruikers.

Veel computerfabrikanten zijn van plan om systemen aan te bieden die gebruik maken van de 750MHz AMD Athlon processor tijdens de geschenkenperiode voor Kerst, waaronder Compaq en anderen.

De 750MHz AMD Athlon processor is de eerste processor waarbij tijdens de productie gebruik is gemaakt van AMD's aluminium 0,18 micron productiepr oces. De nieuwe AMD Athlon processors worden nu gemaakt met gebruik van deze geavanceerde technologie. Het 0,18 micron productieproces vermindert de afmeting van de AMD Athlon processor, waardoor hogere processorsnelheden en lager energieverbruik mogelijk worden.

"Met de 750MHz AMD Athlon processor heeft AMD de snelste x86 processor van het millennium geproduceerd, en biedt de computergebruikers ongekende prestaties bij geavanceerde applicaties voor zowel de commerciele als de consumentenmarkt", zei Dana Krelle, Vice-President Marketing bij AMD's Computation Products Group. "De geavanceerde 0,18 micron productieproces technologie stelt AMD in staat om voortdurend x86 processors te leveren die toonaangevend zijn in de bedrijfstak, zowel wat prestaties als frequentie betreft."
"De opname van de 750MHz AMD Athlon processor in het succesvolle Built for You programma van Compaq garandeert dat onze clienten toegang hebben tot de meest krachtige PC's die voor de feestdagen leverbaar zijn", aldus Mark Vena, Directeur CTO van Compaq. "Compaq Presario PC's voorzien van de nieuwe 750MHz AMD Athlon processor kunnen zodanig geconfigureerd worden dat daarmee tegemoet gekomen wordt aan de prestatie-eisen van consumenten, die het hoogste niveau aan microprocessor pk's nodig hebben om nu en in de toekomst de meest veeleisende spel- en multimedia applicaties te draaien."

"IBM blijft de AMD serie van AMD Athlon processors ondersteunen", zei Brian Dalgetty, Directeur van Desktop Product Marketing. "Wij hebben onlangs de Aptiva S Series 870 aangekondigd, met naar keuze een ADSL modem voor hoge snelheid Internettoegang, en gelijktijdige stem- en electronische datacommunicatie. De thuisnetwerk mogelijkheden die bij het systeem optioneel zijn, de meervoudige opslag mogelijkheden, alsmede de AMD Athlon processor en superieure 3D grafische mogelijkheden bieden meer thuiskantoor productiviteit en een rendabele investering."
"De CyberMax Enthusias systemen uitgerust met AMD Athlon processors zijn uitstekend ontvangen vanaf het moment van introductie", aldus Bill Bisignano, Vice-president van CyberMax. "Ik verwacht dat de nieuwe 750MHz AMD Athlon processor de vraag zal doen toenemen naar wat de snelste PC van het jaar zal zijn."

AMD Athlon processors: x86 processor met de beste prestaties Computers waarin de 750MHz AMD Athlon processor is gebruikt, maken de ultieme computerervaring mogelijk en leveren toonaangevende prestaties op het gebied van 3D graphics, audio, video, CAD, digital content creation en productiviteitsapplicaties.
De 750MHz AMD Athlon processor levert volgende generatie prestaties en extra's voor de computersystemen van vandaag. De 750MHz AMD Athlon processor is de tweede snelheidsupgrade die AMD haar clienten heeft aangeboden sinds de introductie van de processor, en hiermee is de voorsprongpositie in prestaties van de processor verstevigd.

Informatie over de AMD Athlon processor
De AMD Athlon processor is een x86 compatibel zevende-generatie ontwerp, met een superpipelined, nine-issue superscalaire microarchitectuur die geoptimaliseerd is voor hoge klokfrequenties; de eerste volledig pipelined, superscalaire rekenkundige unit voor getallen met drijvende komma in de bedrijfstak voor x86 platforms; hoge prestatie cache technologie, inclusief 128KB on-chip level (L1) cache geheugen, en een programmeerbare hoge prestatie backside L2 cache interface; verbeterde 3DNow!-technologie met 24 nieuwe instructies die ontwikkeld zijn om integrale mathematische berekeningen te verbeteren, data verplaatsing voor Internet streaming, en DSP communicaties.
Verder de AMD Athlon systeembus - een 200MHz systeeminterface gebaseerd op het Alpha? EV6 busprotocol met ondersteuning voor scalair multiprocessing. De AMD Athlon processors worden nu geproduceerd met gebruik van AMD's aluminium 0,18 micron procestechnologie in Fab 25 in Austin, Texas.

De AMD Athlon processor heeft diverse onderscheidingen gekregen in de bedrijfstak, waaronder: Technical Excellence - Best Component in the Hardware Category, PC Magazine (november 1999); Best Product of 1999, Windows NT Systems (januari 2000); Ultimate Game Machine (mede-winnaar), Falcon Northwest Computers, Computer Gaming World (december 1999); State-of-the-Art Desktop PC: Compaq Presario 5861, PC Computing (november 1999); Cadalyst Labs 5-Star (bij maximum van 5 sterren) Highly Recommended Workstation XI Computer 650K MTower SP met 650MHz AMD Athlon processor, Cadalyst (november 1999);
Editors' Choice (Desktop PCs): TEC Kkkk7-600 PC, CRN Test Center (september 1999); Best Exhibited Product, World PC Expo - Japan, Nikkei Business Publications (september 1999).

Prijzen
De 750MHz AMD Athlon processor kost US $799 in hoeveelheden van 1.000 stuks.

AMD
AMD (Advanced Micro Devices) is wereldwijd leverancier van geintegreerde elektronische schakelingen voor computers, netwerk- en communicatie-apparatuur. AMD produceert microprocessoren, flash-geheugens, programmeerbare logische schakelingen en producten voor communicatie- en netwerktoepassingen. De onderneming is opgericht in 1969 en gevestigd in Sunnyvale, Californie (Verenigde Staten). In 1998 behaalde AMD een omzet van meer dan $2,5 miljard.

Voor de redactie:
PBA Benelux, Chantal de Haas, tel: (+31) 70 - 358 93 78 of email: Chantal@berg-kleijn.nl

Nadere informatie over en meer persberichten van AMD zijn te vinden op www.amd.com/news/news.html

In dit bericht worden impliciet en expliciet toekomstverwachtingen uitgesproken. Deze zijn gedaan onder normaal voorbehoud van onvoorziene gebeurtenissen of onverwachte ontwikkelingen.
.