Actie Nationalistische Studenten tegen mondialisering

Datum nieuwsfeit: 29-11-1999

LANDELIJK ACTIEPLATFORM NATIONALISTISCHE STUDENTEN (LANS) Persbericht

*LANS voert campagne tegen mondiaal kapitalisme*

Het Landelijk Actieplatform Nationalistische Studenten (LANS) voert deze week over heel Nederland actie tegen de mondialisering. Vanuit LANS wordt op de hogescholen en universiteiten in Eindhoven, Tilburg, Utrecht, Leiden, Rotterdam, Den Haag en Delft in de week van 29 november t/m 3 december de campagne "Mondiaal Kapitalisme maakt meer kapot dan je lief is!" gevoerd.

De aanleiding voor de campagne is de millenium-vergadering van de Wereldhandelsorganisatie (WHO) op 30 november in Seattle (VSA). De WHO is de belangrijkste motor achter de steeds brutalere mondialisering. LANS is één van de Nederlandse deelnemers aan de internationaal gecoördineerde 'Global Day of Action, Resistance, and Carnival Against the Global Capitalist System' (zie: www.n30.org).

LANS wil met deze campagne de studenten informeren over de schadelijke gevolgen van de mondialisering. De WHO akkoorden moeten het vrije kapitaalsverkeer mogelijk maken, waardoor de nationale politiek de mogelijkheid ontnomen wordt om te bemiddelen tussen de eisen van het kapitaal en de noden op het sociale vlak. Nationale reglementeringen op het gebied van sociale rechtvaardigheid en milieubescherming komen onder zware druk te staan omdat ze door multinationale investeerders als extra onkosten worden gezien en daarmee een belemmering vormen op de mondiale concurrentiepositie van een land. De democratie en de nationale zelfbeschikking worden hierdoor steeds verder uitgehold ten bate van de concurrentie en de rijke bovenlaag van de wereld. Vakbonden, milieuorganisatie en ander belangengroepen kunnen met hun eisen niet meer bij de overheid terecht, want die is dan met handen en voeten gebonden aan mondiale akkoorden en wil niets doen wat de mondiale concurrentiekracht zou kunnen verminderen.

Tevens is het impliciet programma van de mondialisering de homogenisering van de wereld door de eisen van de wereldmarkt en dus ook van uitvlakking van de naties en de kulturele eigenheden van de volkeren. De mondiale commercie genereert namelijk een stortvloed van universele beelden, smaken en klanken (Hollywood films, McDonalds, Blue Jeans en MTV) die bijdraagt tot de reeds volop op gang zijnde uniformisering van de levenswijze, tot het verminderen van de verschillen en eigenheden, tot de gelijkschakeling van gedragingen, tot de ontworteling van kollektieve identiteiten en traditionele kulturen.

En als trieste klapper op de vuurpijl komen de op deze rampzalige wijze verkregen winsten alleen ten goede aan een kleine rijke 'elite' en neemt de wereldwijde armoede alleen nog maar toe!

LANS is een nieuw studentenplatform dat is ontstaan uit de Nederlandse Studentenvereniging (NLSV). De NLSV groeide in de jaren na haar oprichting in 1996 gestaag. En zo kwam het dat in 1999 de eerste generatie NLSVers het heft overdroeg aan een geheel nieuwe generatie van nationalistische studenten. En zoals het altijd is met een nieuwe generatie, bezinden zij zich op iets nieuws.

Op een landelijk overleg op 14 oktober 1999 werd het besluit genomen de werking van de NLSV-Landelijk te verbeteren door deze om te vormen van een studentenvereniging tot een onafhankelijk actieplatform. De NLSV is vanaf toen doorgegaan in de vorm van plaatselijke studentenvereningen, zoals bijvoorbeeld de NLSV-Rotterdam. En de NLSV-Landelijk maakte plaats voor het breder opgezette Landelijk Actieplatform voor Nationalistische Studenten. En evenals de NLSV-Landelijk is ook LANS geheel partijonafhankelijk.

EINDE BERICHT

Gerard Dekkers ((gdekkers@LANS.cistron.nl))
LANS Werkgroep Internet

Voor meer informatie kunt u kontakt opnemen met:
LANS, POSTBUS 61177, 3002 HD ROTTERDAM
lans.op.het.net