Xerox biedt blik op de toekomst tijdens Comdex 99

Datum nieuwsfeit: 29-11-1999

Persbericht

Futuristische ontwikkelingen uit Palo Alto Research Center Xerox biedt blik op de toekomst tijdens Comdex 99

Amstelveen, 29 november 1999 – "De beste manier om het heden te begrijpen is het creëren van mogelijke toekomsten." Onder dat motto toonde Xerox tijdens Comdex 99 in Las Vegas een aantal nieuwe techologieën waaronder een chip van enkele centimeters groot met 1000 lasers, een webserver die niet groter is dan een hand en een zogenaamde ‘polybot’.

Tijdens een gezamenlijk key note speech deden Xerox’ CEO Rick Thoman en Chief Scientist John Seely Brown uit de doeken hoe Xerox met haar technologische ontwikkelingen conventionele denkwijzen heeft uitgedaagd en grenzen heeft verlegd op terreinen variërend van het delen van informatie en het uitgeven van boeken tot het bouwen van nieuwe apparatuur bestaande uit intelligente modules in plaats van domme onderdelen. Socio-technology
Rick Thoman introduceerde tijdens de speech de term ‘socio-technology’ - oplossingen waarvan de samenwerking tussen mens en technologie het succes bepaalt. "Technologie moet worden gecombineerd met menselijk gebruik. Alleen dan creëren we oplossingen in plaats van totale chaos," aldus Thoman. Hij omschreef verder documenten als het ‘DNA van kennis’: "Om te profiteren van de kennis-economie moeten we de kennis in onze documentendatabases beschikbaar maken, kennis uit het verleden gebruiken en hergebruiken, manieren bedenken om nieuwe kennis te ontwikkelen en deze delen door de hele organisatie."

Polybot
John Seely Brown, de hoogste man binnen Xerox’ legendarische Palo Alto Research Center (PARC) demonstreerde een aantal futuristische ontwikkelingen waaraan op dit moment in de Xerox-laboratoria wordt gewerkt. Eén daarvan was de ‘polybot’, een modulaire robot geconstrueerd uit intelligente modules die samen telkens nieuwe vormen aan kunnen nemen, al naar gelang de vereiste functionaliteit. Het gedemonstreerde exemplaar bewees zijn veelzijdigheid door achtereenvolgens de vorm aan te nemen van een slang, een spin en een klein rupsvoertuig en zich op de bijbehorende manieren te verplaatsen. Denkbare toepassingen van de polybot zouden volgens Brown kunnen liggen op het gebied van reddingswerkzaamheden, maar dezelfde techniek kan ook worden toegepast in bedrijfsomgeving voor bijvoorbeeld kantoorappatuur die zich aanpast aan verschillende taken.

Chip met 1000 lasers
Iets dichter bij huis lag een revolutionaire nieuwe chip die de Xerox-wetenschapper liet zien. Op een oppervlak van enkele vierkante centimeters bevat deze chip duizend lasers. Toegepast in laserprinters kan deze chip zorgen voor ongekende printsnelheden. Verder toonde Brown onder meer een complete, stand-alone webserver die hij in de palm van zijn hand kon houden en op zich zelf zou kunnen functioneren als een complete publishing-oplossing, en een driedimensionaal ‘Web book’ waarin gebruikers web-pagina’s met behoud van alle functionaliteiten kunnen opslaan en terugvinden.
"Het Palo Alto Research Center is sinds haar oprichting de bakermat geweest van veel van de technologie die tegenwoordig nog steeds wordt toegepast," aldus Thoman. "We zullen blijven investeren in het verleggen van de grenzen van de technologie en onze klanten daarmee in staat stellen productiever te zijn en kennis te delen."
The Document Company Xerox
The Document Company Xerox is wereldwijd marktleider in producten, systemen, services en supplies voor document processing en document management. Naast toonaangevende copiers, printers - zowel zwart/wit als (steun)kleur - en multifunctionele apparatuur biedt Xerox een breed pakket document outsourcing diensten, op het gebied van documentproductie, documentbeheer, workflow, netwerken en ondersteuning. Als technologisch solutions provider voor de SOHO-, kantoor-, productie- en service-omgeving is Xerox actief in meer dan 130 landen. Xerox realiseerde in 1998 met haar kernactiviteit document processing wereldwijd (exclusief Japan) een omzet van US $ 19,4 miljard. Bij de Nederlandse vestigingen van Xerox in Amstelveen (hoofdkantoor), Zeist (verkooporganisatie) en Venray (productie, recycling en Europees logistiek centrum) zijn in totaal meer dan 3.000 mensen werkzaam.

___________________________________________________________________________

Noot voor redacties