Ybema verwelkomt 750e starter op buitenlandse markt

Senter

25 Nov 1999.

Ybema verwelkomt 750e PSB-deelnemer

Staatssecretaris Gerrit Ybema van Economische Zaken verwelkomde 25 november jl. de 750e deelnemer aan de subsidieregeling Programma Starters op Buitenlandse Markten (PSB). Het betreft het Almeerse bedrijf HMH Hydrographic and Marine Holding BV dat beheerssystemen (hard- en software) voor zee- en kustvaart bouwt. HMH wil gaan exporteren naar China.

Ybema streefde er naar in 1999 door middel van de PSB-regeling minimaal 750 ondernemingen uit het midden- en kleinbedrijf te helpen bij hun eerste schreden op een nieuwe buitenlandse markt. Dat streefgetal wordt dus ruimschoots gehaald. Reden voor Ybema om in het jaar 2000 te streven naar 850 PSB-deelnemers. Ook wordt de regeling op een enkel punt nog wat versoepeld.

Tijdens de feestelijke bijeenkomst rond de 750e PSB-deelnemer ondertekende Ybema ook een contract met de ondernemersorganisatie voor logistiek en transport (EVO), die -naast onder andere de Kamers van Koophandel- uitvoerder wordt van de PSB-regeling.

Van de 750 PSB-deelnemers in 1999 richtte een kwart zich op Duitsland. Ook het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk en Belgie staan in de top 5. Opvallend is dat de Verenigde Staten op de derde plaats staan (negen procent van de PSB-deelnemers). Dit ondergraaft de stelling dat beginnende exporteurs het liefst dicht bij huis blijven. Bij de VS gaat het vooral om jonge ondernemers met innovatieve produkten in de sfeer van de informatietechnologie.

PSB wordt uitgevoerd door de EVD in samenwerking met Senter, dat met name verantwoordelijk is voor de financiële afhandeling van alle exportstrategieën en PSB-onderdelen.