De Hoop Scheffer daagt VVD uit tot gezamenlijke aanpak WAO

: Nieuws : De Hoop Scheffer daagt VVD uit tot gezamenlijke aanpak WAO

De Hoop Scheffer daagt VVD uit tot gezamenlijke aanpak WAO

Den Haag, 29 november 1999

In zijn spreekbeurt van hedenavond in café de Keyzer, Ambyerstraat noord 3 (naast kerk) om 21.15 uur te Maastricht zal CDA-leider De Hoop Scheffer de VVD oproepen om bij de begrotingsbehandeling Sociale Zaken van deze week met het CDA zaken te doen over een aanpak van de WAO-problematiek. Het voorkomen dat mensen met psychische klachten in de WAO belanden vormt hiervan de kern.

De Hoop Scheffer: Van de zijde van de VVD hebben we al een paar keer stevige taal gehoord over de WAO-problematiek, maar van duidelijke voorstellen in de Kamer is tot nu toe niks gebleken. De VVD heeft zich daar tot nu toe achter de non-oplossing van de herkeuringen van het kabinet geschaard. De VVD wenst zich altijd te profileren als de partij die werkt; het CDA doet ze een concrete handreiking om daar invulling aan te geven.

Of de VVD zal ingaan op de uitnodiging is voor de CDA-leider een groot vraagteken. Tot nu toe hebben wij als CDA-fractie op tal van terreinen bot gevangen bij de fractie van de VVD. Of dat nu de overheidsfinancien, veiligheid of de infrastructuur betreft. De VVD spreekt in de media grote woorden, maar maakt daar in de Kamer niets van waar aldus De Hoop Scheffer.

De CDA-leider noemt het CDA een partij die zich kenmerkt door de woorden sociaal, streng en solide. De Hoop Scheffer: Dat bepaalt ook de positionering van de partij. Op terreinen als zorg, onderwijs en sociaal beleid kunnen wij heel goed zaken doen met de PvdA, maar wij combineren dat nadrukkelijk met een visie op een samenleving waarin niet alles moet mogen wat kan en waar mensen worden aangesproken op hun verantwoordelijkheid. Een samenleving ook die behouden wordt voor komende geslachten. Dat betekent zorg voor de natuur, maar nadrukkelijk ook solide overheidsfinancien. Wat dat laatste betreft hopen wij nadrukkelijk de steun van de VVD te verwerven voor de terugdringing van de staatsschuld. Dit zou ook onderdeel moeten uitmaken van de Zalmnorm.

In zijn speech gaat De Hoop Scheffer ook in op regionale problematieken, zoals het voortbestaan van de regionale media, de toekomst van vliegveld Maastricht en de overlevingskansen van NedCar.

Woordvoerder: Jaap de Hoop Scheffer
Voor verdere informatie: Jack de Vries, telefoon 06 - 53714623