MeesPierson beoordeeld als beste custodybank van Nederland

Datum nieuwsfeit: 29-11-1999
Persbericht MeesPierson N.V.

MeesPierson beoordeeld als beste custodybank van Nederland

MeesPierson is de beste custodybank van Nederland. Dit concludeert het tijdschrift Global Custodian Agent Bank Review in zijn jaarlijkse custodian-onderzoek. De credits van deze prestatie liggen bij Global Custody Management (GCM). De business unit heeft zich bijzonder goed hersteld van een mindere beoordeling in 1998.

Vorig jaar zakte MeesPierson ver weg op de ranglijst van beste custodybanken, die het toonaangevende Global Custodian elk jaar publiceert. Het samenvallen van enorme omzetten met de introductie van een nieuw softwarepakket zette toen de dienstverlening onder druk. Klanten straften dit genadeloos af. Het afgelopen jaar is echter keihard gewerkt om de kwaliteit te verbeteren. En met succes, blijkt nu. In het jongste najaarsnummer van Global Custodian komt MeesPierson als beste custodybank van Nederland uit de bus. Het tijdschrift, dat spreekt van 'dramatically increased scores', stelt dat klanten opvallend eensgezind waren in hun oordeel over de dienstverlening van de bank: 'a vast improvement'.

Selecte klantenkring
Verantwoordelijk voor dit succes is Information Bank-onderdeel Global Custody Management. Kernactiviteit van de business unit is de verwerking en bewaring van internationale effectentransacties en -portefeuilles, voor met name grote buitenlandse custodybanken en institutionele partijen als pensioenfondsen, verzekeringsmaatschappijen en internationale beleggingsfondsen. Global Custodian vergeleek de dienstverlening van GCM met die van alle andere aanbieders in de Nederlandse markt, en dan met name de Kas-Associatie en ABN Amro. De aanbieders werden op zeven categorieen beoordeeld. MeesPierson kwam vier keer als beste naar voren en drie keer als een na beste. Vooral goed scoort de bank op 'client services' en 'processing'. Volgens het blad is dit te danken aan de selecte klantenkring die MeesPierson erop nahoudt. Waar andere partijen streven naar zoveel mogelijk clienten, richt GCM zich bewust op een beperkte groep van 'more sophisticated and knowledgeable clients', aldus Global Custodian.Hierdoor is de dienstverlening helemaal toegespitst op de eisen en wensen van deze klantengroep. Ook op technologisch en administratief gebied geldt de bank als beste, waarbij vooral lof is over de manier waarop transacties worden verwerkt.

Ambities
Vorig jaar sprak GCM-directeur Marcel Jongmans in het MeesPierson Magazine over zijn ambities ten aanzien van de business unit. 'Hoewel wij vooral bekend staan als subcustodian voor de Nederlandse markt', verklaarde Jongmans toen, 'streven wij naar erkenning als global custodian. Alle kennis, kunde en ervaring is hiervoor in huis. Echter, in de markt heerst nog steeds het hardnekkige vooroordeel dat alleen de grote Amerikaanse custodians in staat zijn goede diensten te leveren aan grote institutionele beleggers.' De recente publicatie van Global Custodian, dat geldt als de Wallstreet Journal van de custodian-wereld, lijkt hiermee op een goed moment te komen. Immers, het leidt geen twijfel dat de uitstekende beoordeling zeker zal bijdragen aan een grotere naamsbekendheid en waardering van MeesPierson in de markt.