CNV dreigt uit besturen sociale zekerheid te stappen

Datum nieuwsfeit: 29-11-1999
Vindplaats 2

CNV

Het CNV stapt uit besturen sociale zekerheid, tenzij De Vries

Als het kabinet het plan van minister De Vries over de uitvoering van de sociale verzekeringen aanneemt, schort het CNV zijn werkzaamheden in de betrokken besturen op. Dit zijn de besturen binnen Arbeidsvoorziening, het Landelijk Instituut Sociale Verzekeringen en de sectorraden (met uitzondering van de bovenwettelijke regelingen). Als vervolgens de Tweede Kamer het plan aanvaardt, stapt het CNV definitief uit alle sociale zekerheidsbesturen. Deze beslissing werd vanmorgen in een extra vergadering unaniem genomen door de voorzitters van de bonden die aangesloten zijn bij het CNV. Daarmee steunen de bondsvoorzitters de lijn van de vakcentrale.

Volgens CNV-voorzitter Terpstra zou het een historische misstap zijn van het kabinet als de sociale partners geen wezenlijke rol krijgen in de uitvoering van de sociale verzekeringen. .We zijn graag bereid om met minister De Vries te praten. Maar dan moet de minister wel bereid zijn om de hoofdlijnen van zijn voorstel ter discussie te stellen..

Wat nu die hoofdlijnen zijn, is volgens Terpstra helder. .Premier Kok moet bij mij niet aankomen met uitspraken dat het moeilijk is om te bepalen wat nu wel of geen hoofdlijnen zijn. De sociale partners zijn daar duidelijk over. Zo krijgen in het plan van De Vries de sociale partners een rol in de Raad van advies voor arbeidsmarktbeleid. Wat ons stoort, is dat we daarin niets te zeggen hebben over de besteding van de gelden. De zogeheten middelencoördinatie.. Een ander geschilpunt betreft de reïntegratie van uitkeringsgerechtigden. .Het opdrachtgeverschap . de bevoegdheid om een reïntegratiebedrijf uit te kiezen dat uitkeringsgerechtigden weer aan werk helpt . wordt ons bijna geheel uit handen genomen. De vakbeweging moet bij CAO-onderhandelingen de werkgevers eerst overtuigen van de noodzaak om niet met ondernemingsraden maar met de vakbonden afspraken te maken. De vakbeweging moet dus zijn betrokkenheid bij werknemersverzekeringen keer op keer bevechten. Het CNV denkt dat de vakbeweging beter dan een ondernemingsraad in staat is om over de muren van de arbeidsorganisatie heen te kijken en op te treden voor solidariteit tussen werknemers. Solidariteit, die onder meer vorm krijgt in collectieve werknemersverzekeringen.. Ten slotte zijn de sociale partners geen voorstander van één grote publieke uitkeringsfabriek waarin de vijf huidige uitvoeringsinstellingen moeten opgaan. Volgens de sociale partners is het hoogst onverstandig om het concurrentie-aspect dat nu heerst tussen de vijf uvi.s op te geven.
Terpstra: .Als de minister bereid is om met de sociale partners over deze essentiële onderdelen te praten, zijn we daartoe graag bereid. Zo niet, dan is onze boodschap helder..

Meer informatie voor de sociaal-economische en politieke redacties:

CNV-voorlichters:
Willem Hooglugt: 030 . 291 36 45, 06 . 53 837 659 Karin Jansen: 030 . 291 37 07, 06 . 53 400 399.

29 nov 99 15:04