Zweedse campings zeer in trek

PERSBERICHT - 27 NOVEMBER 1999

Toeristisch persbulletin Zweden 2000

Zweedse campings zeer in trek

Kamperen in Zweden spreekt Nederlanders sterk aan. In zomer 1999 brachten Nederlanders 296.000 overnachtingen op Zweedse kampeerterreinen op hun naam. Dat was een stijging ten opzichte van zomer 1998 met 6%.

Kamperen is in Zweden een breed verbreide vakantie-aktiviteit die geldt als een 'eerste recreatiebehoefte'. De 650 officiële Zweedse campings werken goed samen met regionale en nationale overheden en spelen hun rol in zowel de natuurbescherming als toegankelijk maken van de natuurgebieden. Dankzij een goede bedrijfsvoering en een constant redelijke bezetting met Zweedse en buitenlandse gasten kunnen zij hun prijzen laag houden. Binnen het Zweedse prijspeil is de prijs voor een staanplaats op een camping laag te noemen (ongeveer fl. 27,50 voor een overnachting voor een gezin) en de verhouding tussen prijs, kwaliteit en ruimte wordt in heel Europa geprezen.

Veel Nederlanders kamperen in Zweden in een tent. Het aandeel van de campers groeit sterk, maar is relatief nog niet zo hoog. Bovenaan staan de caravanners. Van de alternatieve overnachtingsvormen op Zweedse camping, zoals stacaravans en campinghutten, maakt nog een gering aantal Nederlanders gebruik. Västra Götaland was in 1999 het favoriete reisdoel, vóór Värmland, Dalarna, Skåne en Småland. De belangstelling voor de kust bij Öland en Gotland groeide opmerkelijk.

De campings danken hun succes ook aan een geslaagde diversificatie. Een deel houdt het eenvoudig en legt de nadruk op een rustige ligging, vrijwel altijd aan het water. Daarnaast floreren de veelsterren-campings met veel sportmogelijkheden en entertainment voor het hele gezin en met toegang tot de vele 'outdoor' activiteiten die in Zweden te land en te water worden aangeboden. Bovendien zijn de campings gewend aan een rondreizend publiek. Een 'passant' wordt niet naar een achterafweitje verwezen.

Zweeds Camping Carnet

Zweden blijft ook komend jaar werken met haar eigen camping carnet. Op de officiële campings in Zweden dient deze kaart vertoond te worden door iedere gast (een kaart per familie). Inmiddels is wel bekend geworden dat Finland, Noorwegen, Denemarken en Zweden in 2000 elkaars campingcarnet gaan accepteren. Daartoe worden de nationale campingkaarten voorzien van een 'Nordic' geldigheidszegel (5 Euro) waarmee ze ook in een van de drie buurlanden geldig zijn.