Nieuwsbank

Schrijft, screent en verspreidt persberichten voor journalistiek, search en social media. Hét startpunt om uw nieuws wereldkundig te maken. Ook voor follow-ups, pitches en korte videoproducties.

4.400 nieuwe banen: ICL wil groot in electronische business

Datum nieuwsfeit: 30-11-1999
Bron: Razende Robot Reporter
Zoek soortgelijke berichten


4.400 nieuwe banen: ICL wil groot in electronic business

FORS UITBREIDEN EN OMSCHOLEN OM AAN VERWACHTE VRAAG TE VOLDOEN

Het ook in Nederland (Maarssen) sterk vertegenwoordigde ICL start een 330 miljoen gulden kostend plan om internationaal de capaciteit van het concern op
het gebied ven electronic commerce (eBusiness) uit te breiden. In Maarssen komen
er in het kader van deze uitbreidings-plannen in drie jaar zo'n 300 nieuwe banen
voor Internetspecilisten bij. Deze plannen zijn het gevolg van de verdubbeling
van de eBusiness-omzet in het afgelopen jaar en een toename van de vraag naar ICL's deskundigheid in het ontwikkelen van een hele nieuwe generatie van Internetdiensten voor apparatuur als mobiele telefoons en interactieve digitale
TV.

Keith Todd, de president directeur van het ICL concern, zei bij de annoncering
van de uitbreidingsplannen: "De huidige Internetrevolutie gaat over banking, winkelen en zaken doen waar, wanneeren hoe mensen dat maar willen - met de PC,
mobiele telefoon, TV, huishoudelijke apparatuur, systemen in de auto of spelconsoles. Te weinig organisaties kennen de kansen en mogelijkheden die deze
nieuwe kanalen bieden en van de kracht van het altijd en overal-model voor het
omvormen van hun relaties met klanten. En het aantal organisaties dat zich bewust is van de uitdaging die het integreren van hun bedrijfsprocessen rond het
Internet betekent, ligt n?g lager. De komende drie jaar komt er op dit gebied voor miljarden guldens aan opdrachten op ICL af en om die voorsprong uit te buiten breiden we nu zo agressief uit."

Tijdens ICL's aankondiging in Londen reageerde ook Patricia Hewitt, de Britse minister voor electronic commerce en MKB, op de aankondigingen: "In Groot-Brittanni? lopen we voorop in eBusiness en het is dan ook verheugend om te
horen dat ICL zijn capaciteit op dit gebied gaat uitbreiden, vooral ook omdat dit enige duizenden hoogwaardige nieuwe banen in Europa oplevert."

Naast het cre?ren van nieuwe banen gaat ICL ook nog eens 4.000 medewerkers in het concern omscholen en herplaatsen. Ook dat programma is uitsluitend gericht
op eBusiness-oplossingen. Dit laat zien hoe ICL zich committeert aan training,
permanente educatie en transformatie van zijn bedrijfsactiviteiten om aan de eisen van de klant te kunnen voldoen. Ok gaat het concern zeven Centres of Excellence opzetten in Denemarken, Duitsland, Finland, Ierland, Engeland en de
VS. Deze centra gaan zich specialiseren in de ontwikkeling en toepassing van eBusiness-oplossingen.

Verder denkt ICL aan uitbreiding van het netwerk van "Virtuele Colleges", dat met veel succes draait in Denmarken, Finland en Zweden. Studenten krijgen aansluitend op hun universitaire studie gedurende 9 maanden bij ICL een combinatie van klassikale training, on-the-job ervaring en online opleiding. Succesvolle afsluiting van de cursus resulteert in een ICL-certificaat in eBusiness en een aanbod voor een permanente werkkring.

Belangrijk in ICL's groeistrategie is ook de lancering van een Solution Framework, dat beproefde applicaties, kennis en methodologie?n omvat. De telkens
opnieuw bruikbare componenten geven het concern een belangrijke pre boven de concurrentie, omdat eBusiness-oplossingen er vlugger mee kunnen worden opgeleverd en de zakelijke voordelen dus sneller voor de klant beschikbaar komen.

Chris Martlew, directeur electronic business bij ICL Nederland, hierover: "Wij
passen deze bouwstenen toe om eBusiness-oplossingen extra snel te kunnen construeren. Simpel gezegd betekent dit dat we niet elke keer het wiel hoeven uit te vinden als we bijvoorbeeld een maatoplossing voor een online winkelsite
of voor thuisbankieren moeten bouwen."

Bij de Nederlandse vestiging van ICL in Maarssen groeien de eBusiness-activiteiten bij de verschillende disciplines flink. Volgens Chris Martlew is het aantal medewerkers van ICL Nederland dat zich met eBusiness bezighoudt in de afgelopen 12 maanden verdrievoudigd. Op dit moment zijn circa
130 medewerkers betrokken bij ontwerpen, realisatie en hosting van websites, consultancy en helpdeskondersteuning namens Internetproviders. Ook het actuele
onderwerp van beveiliging voor bedrijven die zich op het Internet presenteren is
een belangrijke activiteit van de ICL-specialisten, aldus Martlew. Hij verwacht
dat de huidige groei zich in de komende jaren zal voortzetten. eBusiness-sites
bouwde ICL Nederland intussen voor Bart Smit, Kras SterVakanties en Bloemenveiling Flora in Rijnsburg. De maand tekende NS Railinfrabeheer een contract met ICL voor de realisatie van alle interne en externe internet-voorzieningen van deze dochteronderneming van de Nedrlandse Spoorwegen.

GeInteresseerden in de mogelijkheid van een baan in eBusiness bij ICL, kunnen bellen naar 0346-598840 of contact opnemen via www.icl.nl, of internationaal www.icl.com.

TEGELIJK MET DE UITBREIDINGSPLANNEN KON ICL BEKENDHEID GEVEN AAN:


- Een overeenkomst met Nokia voor het ontwikkelen van WAP-toepassingen, met gebruikmaking van tools en WAP-servers van Nokia. WAP (Wireless Application
Protocol) is een open, wereldwijd aanvaarde standaard die gemakkelijke en snelle doorzending van informatie naar mobiele telefoons, piepers en 'communicators' mogelijk maakt.

- Een contract met Kingfisher voor het ontwerpen, bouwen en operationeel runnen
van wat een van de grootste intranets in Europa wordt. Kingfisher is een van
de grootste non-food retailconcerns in Europa (waartoe filiaalbedrijven als
B&Q, Comet, Superdrug en Woolworths behoren). Met het concernbrede intranet
zijn alle 51.000 administratieve medewerkers en stafleden in staat om de in de
onderneming aanwezige kennis beter gezamenlijk te gebruiken en te beheren.

- Een contract met de Leonia Bank, de tweede grote handelsbank in Finland, voor
de levering WAP-applicaties waarmee de rekeninghouders online hun bankzaken
kunnen afwikkelen via hun mobiele telefoon en informatie kunnen oproepen over
hun rekening courant, betalingen, hypotheek etc.

- Een opdracht voor het ontwerpen, bouwen en implementeren van een Internetsysteem waarmee taxateurs en klanten van Lloyds Register of Shipping
de levenscyclus, de technische staat en de veiligheidsgeschiedenis van elk van
de ruim 6.400 schepen kunnen volgen. Voordelen van dit Internetsysteem zijn:
minder administratieve rompslomp, lagere risico's en grotere maritieme veiligheid.

- Het, met support van de Ierse overheid, ontwerpen en bouwen van een pan-Europees business-to-business Internet-handelssysteem voor grote en middelgrote bedrijven. Ook de dagelijkse operatie van het systeem komt in handen van ICL. Met dit systeem kunnen kopers en aanbieders hun zaken elektronisch afhandelen. Het veilige geautomatiseerde proces reduceert de handelskosten, vergroot de efficiency en versterkt de klantenrelatie.

VOOR VERDERE INFORMATIE (

Noot voor redacties

reageer via disqus

Nieuwsbank op Twitter

Gratis persberichten ontvangen?

Registreer nu

Profiteer van het gratis Nieuwsbank persberichtenfilter

advertentie