Nieuwsbank

Schrijft, screent en verspreidt persberichten voor journalistiek, search en social media. Hét startpunt om uw nieuws wereldkundig te maken. Ook voor follow-ups, pitches en korte videoproducties.

Promotie: Invloed instructiegedrag van docenten

Datum nieuwsfeit: 30-11-1999
Vindplaats van dit bericht
Bron: Razende Robot Reporter
Zoek soortgelijke berichten

Katholieke Universiteit Nijmegen

Bron: Dienst Communicatie, tel. (024) 361 22 30 Aanmaakdatum: 15 november 1999

Dienst Communicatie

Dinsdag 30 nov. 1999, uur: promotie 15.30 uur dhr. drs. J.P.J. van Amelsvoort

Promotie op het gebied van de Sociale Wetenschappen


* Titel proefschrift: Perspectief op instructie, motivatie en zelfregulatie - Een longitudinaal onderzoek naar de invloed van instructiegedrag van docenten op de motivationele oriëntatie en zelfregulatie van leerlingen

* Promotor: dhr. prof. dr. Th. Bergen

* Copromotor: dhr. dr. J. van Leeuwe

* Handelseditie: Universitaire Uitgeverij KUN, Nijmegen
* Woonplaats: Beusichem

In dit onderzoek is aangesloten op constructivistische inzichten over leren. Een constructivistische benadering van leren legt nadruk op activiteiten van leerlingen zelf; activiteiten waarmee ze kennis en vaardigheden (re)construeren, organiseren en het activiteitenproces vormgeven en reguleren. Het bevorderen van actief en zelfstandig leren is in het onderwijs een centraal aandachtspunt geworden. In onderwijsonderzoek richt de aandacht zich op hoe leerlingen leren en hoe docenten dit krachtig kunnen beinvloeden. Via een exploratief longitudinaal onderzoek is nagegaan of de instructie die leerlingen ontvangen een bijdrage levert aan de ontwikkeling van hun motivatie en zelfregulatie. De rol van instructie wordt gepercipieerd in termen van het helpen en ondersteunen van leerlingen bij het ontplooien en instandhouden van leeractiviteiten, op weg naar actief en zelfstandig leren. Belangrijk punt daarbij is de rolverdeling tussen docent en leerlingen en de geleidelijke verschuiving in die rollen naar meer invloed van leerlingen. Voor de onderbouw van het voortgezet onderwijs zijn activering en stimulering van belang, omdat leerlingen zich in deze fase de kennis en vaardigheden van het actief en zelfstandig leren eigen moeten maken.

reageer via disqus

Nieuwsbank op Twitter

Gratis persberichten ontvangen?

Registreer nu

Profiteer van het gratis Nieuwsbank persberichtenfilter

advertentie