Nederlandse vertaling ontwerp ISO 9001 verkrijgbaar

Datum nieuwsfeit: 30-11-1999
Nederlands Normalisatie-instituut

Nederlandse vertaling van ontwerp ISO 9001 nu te verkrijgen

Delft - Nederlandstalige mensen die te maken hebben met ISO 9000 en rekening willen gaan houden met de geheel vernieuwde ISO 9000-opzet kunnen alvast kennis nemen van de inhoud van het nieuwe normontwerp NEN-EN-ISO 9001. Want hoewel een normontwerp nog niet definitief is, is bij het Nederlands Normalisatie-instituut nu al een vertaling te verkrijgen. Iedereen die dat wil kan tot 1 maart bij het NNI commentaar indienen op het ontwerp. Dit wordt - indien elektronisch aangeleverd en op tijd binnen - meegenomen in het Nederlandse commentaar dat naar ISO in Geneve gaat.

ISO 9001 is vanwege een aantal redenen ingrijpend veranderd: om aansluiting te houden bij moderne bedrijfsvoering, om betere herkenning te bieden voor dienstverlenende organisaties, om samen met ISO 9004 een beter samenhangend stel normen aan te bieden voor Quality Assurance (9001) en voor Quality Management (9004), om een grotere gebruikersvriendelijkheid te realiseren en om de integratie met andere managementsystemen (op het gebied van arbo en milieu) te vergemakkelijken.

Klanttevredenheid
De opzet van het nieuwe normontwerp is geheel anders. Zo zijn de bekende paragrafen verdwenen. Voor het gemak staat er in de bijlage een tabel waarbij de oude paragraafnummers uit de huidige versie verwijzen naar de nieuwe normparagrafen. Nieuwe eisen worden bijvoorbeeld gesteld aan het meten van klanttevredenheid, aan interne en externe communicatie en aan de verantwoordelijkheid van het management.
ISO of DIS (Draft International Standard) 9001 is uiteraard ook in het Engels te verkrijgen.

ISO 9002 en 9003
ISO 9002 en ISO 9003 verdwijnen in de nieuwe opzet. Organisaties die met deze normen werken zijn in de toekomst aangewezen op ISO 9001, waarin in dat geval bepaalde uitsluitingen toegestaan zijn.

Informatie en bestellen
Meer informatie over het normontwerp of over het elektronisch indienen van commentaar is te verkrijgen bij het NNI-Expertpunt Managementsystemen, telefoon: (015) 2 690 289.
De Nederlandse vertaling van normontwerp NEN-EN-ISO 9001 kost NLG 115,- en is te bestellen via
NNI-Klantenservice, telefoon: (015) 2 690 391, e-mail: (bestel@nni.nl), of via de website van het NNI: www.nni.nl. Op de site is overigens ook een special te vinden in verband met de veranderingen in de ISO 9000-serie.
Bestellen is ook mogelijk via het bestelformulier.

BIJLAGE

De ISO 9000-serie
De ISO 9001 is de meest bekende van de ISO 9000-serie. ISO 9001 bevat eisen voor een systeem voor kwaliteitsmanagement. Dit kan worden gebruikt door een organisatie die voor klanttevredenheid wil zorgen, door te voldoen aan de eisen van de klant. Maar ook om aan de van toepassing zijnde wettelijke voorschriften te voldoen. De norm gaat uit van de processen in organisaties en richt deze op de klant. Ondanks dat organisaties onderling heel verschillend zijn, is deze norm te gebruiken door alle organisaties ongeacht type, omvang en het soort producten of diensten dat geleverd wordt.

De gehele ISO 9000-serie is momenteel in herziening. Binnenkort komen ook beschikbaar ISO/DIS 9000 voor uitleg van de onderliggende concepten en definities (nu nog ISO 9000-1 en ISO 8402); ISO/DIS 9004 voor prestatieverbetering van de gehele organisatie (nu nog ISO 9004-1);
Deze DIS (=ontwerp) normen verschijnen in tegenstelling tot de 9001 alleen in het Engels.
Verder komt er in deze serie een nieuwe norm voor auditing, ISO 19011, geschikt voor zowel kwaliteits-als milieumanagement audits, nu nog ISO 10011.

Prijzen
In verband met de herziening van de ISO 9000-serie biedt het NNI diverse pakket- en abonnementsmogelijkheden aan. Meer weten? Bel dan met NNI-Klantenservice,
telefoon: (015) 2 690 391.

omhoog