Taalnormen in 'woordwijzer' op cd-rom

Datum nieuwsfeit: 30-11-1999
Nederlands Normalisatie-instituut

Woordwijzer nu ook op cd-rom

Delft - Niemand twijfelt aan de wenselijkheid van een norm voor schroeven of elektrische weerstanden. Maar ook taal, met al haar variatie, is gebaat bij eenduidige afspraken. Deze afspraken, de normen NEN 5050 en NBN X 04-001, zijn terug te vinden in de Woordwijzer, die nu niet alleen in boekvorm, maar ook op cd-rom is uitgebracht.

De Woordwijzer op cd-rom, een uitgave van het Nederlands Normalisatie-instituut (NNI) en het Belgisch Instituut voor Normalisatie (BIN) in samenwerking met Sdu, heeft als doel de functionele communicatie in het bedrijfsleven te verbeteren en de kwaliteit van het Nederlands te handhaven. De kern van de cd-rom is een lijst van goede alternatieven voor onwenselijke woorden en uitdrukkingen. Naast deze woordenlijst is er een afdeling met taalkundige aanwijzingen te vinden. De cd-rom geeft antwoord op vragen als: Is het j.l. of jl.? Wanneer gebruik je dat en wanneer wat? Wat is het meervoud van directeur-generaal? Wat is het verschil tussen oppervlak en oppervlakte?

Informatie en bestellen
De woordwijzer (NEN 5050) op cd-rom kost NLG 49,50 (excl. 17,5 % btw). Het NNI biedt ook een netwerkversie aan. Voor meer informatie of om te bestellen kan men terecht bij NNI-Klantenservice, telefoon: (015) 2 690 391, e-mail: (bestel@nni.nl) of op de NNI-website: www.nni.nl Bestellen is ook mogelijk via het bestelformulier.

omhoog