Nieuw biljet van 100 kronen in omloop

PERSBERICHT - 21 OKTOBER 1999

Nieuwsbrief Deens Verkeersbureau november '99

Nieuw biljet van 100 kronen

De Deense Nationale Bank brengt dezer dagen een nieuw biljet van 100 kronen in omloop. Het nieuwe betaalmiddel toont op de voorzijde een portret van de in 1931 overleden Deense componist Carl Nielsen en op de achterkant een afbeelding van een diermotief dat is geïnspireerd op een steenreliëf uit Tømmerby Kirke in Thy op Jutland.

Met het uitbrengen van dit nieuwe 100-kronen biljet heeft de Deense Nationale Bank sedert 1997 nu alle Deense papieren betaalmiddelen vervangen. Het nieuwe biljet is oranjekleurig en voorzien van tal van snufjes die vervalsingen moeten tegengaan. Zo is er een watermerk in opgenomen waarop een jonge Carl Nielsen is te zien.

Overigens blijven de oude Deense 100-kronen biljetten voorlopig nog geldig. De Nationale Bank zal ze wel geleidelijk innemen.

Meer informatie:

Liesbeth van Galen
telefoonnummer 071-5233337 (uitsluitend voor pers). fax: 071-5211794,
e-mail: (lvg@dt.dk)

Deens Verkeersbureau

2300 AG Leiden

Website: www.visitdenmark.com
E-mail: (denemarken@dt.dk)

Consumentennummer: 0900-2025280 (24 uur p/d)