Hoogervorst geeft vrijwilligers vrijstelling Arbowet

Datum nieuwsfeit: 30-11-1999

Datum : 2/12/1999 Hoogervorst geeft vrijwilligersorganisaties vrijstelling arbowet

ANP 30-11-1999

Staatssecretaris Hoogervorst wil vrijwilligersorganisaties twee jaar lang vrijstellen van sommige eisen in de arbowet. Volgens deze wet moet een arbodienst inventariseren of werknemers gevaar lopen bij hun werk. Na die twee jaar, eind 2001, wil Hoogervorst bezien of hij opnieuw vrijstelling verleent. Hoogervorst vindt dat vrijwilligers, net als gewone werknemers, geen gevaarlijk of ongezond werk moeten verrichten. Maar om de vrijwilligersorganisaties niet onnodig lastig te vallen met allerlei regels en extra kosten, vindt de staatssecretaris dat ze vooralsnog kunnen volstaan met een eigen inventarisatie van de risicos. Ze hoeven dus niet verplicht een arbodienst in te schakelen. Hij zei dit dinsdagmiddag op een conferentie over vrijwilligerswerk. In Nederland doen circa drie miljoen mensen vrijwilligerswerk. Volgens de staatssecretaris doen deze mensen soms werk dat naar de regels van de arbeidsinspectie niet door de beugel kan.