Leden ABVAKABO FNV akkoord met CAO-verslavingszorg

Datum nieuwsfeit: 30-11-1999
ABVAKABO FNV

Leden akkoord met CAO-verslavingszorg(30 nov)

ZOETERMEER, 30 NOVEMBER 1999

De leden van ABVAKABO FNV zijn vandaag akkoord gegaan met de CAO voor de Verslavingszorg. Met de nieuwe afspraken voor de verslavingszorg wordt de CAO nu per 1 januari 2000 geïntegreerd in de CAO-geestelijke gezondheidszorg (GGZ). Dit heeft voor de 2.500 werknemers ingrijpende consequenties. De onderhandelingen hebben daarom erg lang geduurd en zijn zeer moeizaam verlopen.
In verband met de overgang naar de CAO-GGZ zijn er veel overgangs- en af-bouwafspraken gemaakt. Zo zijn de werknemers bijvoorbeeld overgegaan van het pensioenfonds ABP naar het PGGM en worden de wachtgeld- en ziektekostenrege-lingen gewijzigd.

Hoofdlijnen akkoord
Looptijd
De looptijd van de CAO is van april 1999 tot maart 2001. Loonsverhoging

- 1 juni 1999: 3% (met terugwerkende kracht);
- 1 juni 2000: 2%;

- m.i.v. december 1999 een structurele eindejaarsuitkering van 1%;
- december 2000: eenmalige uitkering van 1%. Ziektekosten
De interimregeling voor ziektekosten wordt over een aantal jaren (afhankelijk van de individuele situatie) afgebouwd tot het netto niveau van de
CAO-GGZ is bereikt.
Onregelmatigheidstoeslag
Werknemers die nu een onregelmatigheidstoelage (ORT) ontvangen, behouden deze ORT als verworven recht.
Inpassing salarissen
De werknemers worden ingepast in de salarisschalen van de CAO-GGZ. Peildatum daarvoor is 31 mei 1999. De werknemers worden in de naast hoger gelegen regel van de salarisschaal ingepast. Ook wordt individueel gekeken naar de huidige maximale uitloop.

Er is ongeveer anderhalf jaar over de integratie onderhandeld. In het begin was er nog sprake van integratie in de CAO-Ziekenhuiswezen. Toen die uit elkaar viel, is gestart met integratie in de CAO-GGZ. De huidige CAO-GGZ loopt van april 1999 tot maart 2001 en geldt voor
57.000 werknemers. Daar komen nu dus de 2.500 werknemers uit de verslavingszorg bij.