Boek: Onderzoek naar bankovervallen in Nederland

Datum nieuwsfeit: 01-12-1999
Politiebericht

Korps: KLPD, plaats: Driebergen 01-12-99

Via de bank naar de bajes/
Een onderzoek naar overvallers en overvalbestrijding in Nederland

"Overvallen plegen wordt op een gegeven moment net zo gewoon als brood halen". Dit is een citaat uit het boek 'Via de Bank naar de Bajes'. Daarin doen CRI-medewerkers mr Simone van der Zee, drs Nelly van der Ven en drs Nathalie Vriezelaar verslag van hun onderzoek naar overvallers en de overvalbestrijding. Zij bestudeerden de overvalgeschiedenis in Nederland, onderzochten het huidige beleid en voerden gesprekken met daders. Belangrijkste conclusie van het onderzoek is dat het huidige beleid van repressie en preventie haar plafond heeft bereikt. Een andere conclusie is dat oplossingen voor de overvalproblematiek niet alleen (meer) in de hoek van de politie en justitie moeten worden gezocht. Naast oppakken en vastzetten - repressie - en betere beveiliging - preventie - is het van groot belang vroegtijdig in te grijpen bij jongeren die dreigen te ontsporen.

Overval smaakt naar méér

Overvallen vormen geen nieuw probleem. Al in de Middeleeuwen werd het Hollandse platteland geteisterd door roversbenden. Wel nieuw is de omvang van de problematiek en het extreme geweld dat daders gebruiken. Wie zijn die daders eigenlijk? Waarom plegen ze overvallen en hoe pakken ze dat aan? Aan de hand van interviewfragmenten wordt in het boek een beeld geschetst van overvallers. Overvallers blijken zich niet druk te maken om politie en justitie. 'Mij pakken ze toch niet', denkt het merendeel. Worden ze toch gearresteerd dan beschouwen ze het als pech of ze zien het als een bedrijfsrisico. Een grote groep overvallers blijkt zich weinig aan te trekken van beveiliging, anderen vinden een camera extra spannend. Over de slachtoffers maken ze zich weinig zorgen. 'Hoezo slachtoffers? Banken zijn toch verzekerd en er is toch altijd slachtofferhulp?' Veel hoef je voor een overval niet te kunnen. Je moet alleen uitstraling hebben en een beetje lef. 'Je zegt gewoon geld, je krijgt geld en je loopt naar buiten.' Een ov

erval blijkt bovendien naar meer te smaken. Stoppen doen ze pas als ze het criminele bestaan niet goed meer kunnen bijbenen. Een jonge overvaller is 'cool'. Een oude overvaller is mislukt in het leven, want anders zou hij wel binnen zijn.

Na je detentie sta je weer op straat...

Eén ding komt overduidelijk uit het boek naar voren: de vicieuze cirkel waarin overvallers terechtkomen is heel moeilijk te doorbreken. De meesten hebben een slechte jeugd gehad, komen uit achterstandswijken en hebben weinig opleiding of werkervaring. Ze willen niet achterblijven in een samenleving die op maatschappelijk succes en geld is georiënteerd. Ze willen geld, een auto voor de deur en status, maar kunnen dat niet op een legale manier bereiken. Dus kiezen ze voor de illegale manier. Maar vroeg of laat belanden ze in de gevangenis. 'En dan sta je na je detentie weer op straat met hooguit veertig piek op zak en dan is het: slaap ik bij het Leger des Heils of doe ik iets en slaap ik in een hotel?'

Via de bank naar de bajes

Het boek Via de Bank naar de Bajes; een onderzoek naar overvallers en de overvalbestrijding, verscheen eind november in de recherche-reeks van Elsevier bedrijfsinformatie, ISBN 90 5749 410 9. Het boek is op 30 november namens de portefeuillehouder 'Algemene en middelzware criminaliteit' van de Raad van Hoofdcommissarissen in ontvangst genomen door commissaris W.P.M. van Haaren MPA, die binnen deze portefeuille is belast met overvalbestrijding. Sprekers op deze bijeenkomst waren verder Frank Bovenkerk van het Willem Pompe Instituut voor Strafrechtswetenschappen en Ruud Verkuijlen, hoofd regionaal projectbureau ROOF van de regiopolitie Amsterdam-Amstelland.