Vragen aan Europese Commissie over leiding Energie Handvest

Datum nieuwsfeit: 01-12-1999

Persbericht drs Wim van Velzen

Vraag met voorrang van drs W.G. van Velzen, EVP Aan de Europese Commissie en de Raad 1 december 1999

Betreft: Secretariaat Energie Handvest

In het NRC Handelsblad van 20 november stond geschreven dat de Nederlandse regering bezorgd is over de slechte leiding op het secretariaat van het Energie Handvest in Brussel. Een jaar geleden heeft het management-adviesbureau Arthur D. Little, op verzoek van toenmalig voorzitter van de Gouvernementele raad van het Energie Handvest Rutten, een rapport uitgebracht over de leiding van het secretariaat.

1. Hoe staat het met de voortgang van het protocol van het Energie Handvest?

2. Is de Commissie/Raad op de hoogte van het onderzoek dat Arthur D. Little gedaan heeft naar het functioneren van het secretariaat van het Energie Handvest?

3. Wat is de status van dit rapport en wanneer komt dit beschikbaar voor de lidstaten en het Europees Parlement?

4. Is het waar dat het Finse voorzitterschap de secretaris-generaal van het Energie Handvest Schütterle verzocht heeft om het rapport aan de EU-lidstaten te overhandigen?

5. Is het waar dat Duitsland het ongepast vindt om dit rapport vrij te geven?