Nieuwsbank

Schrijft, screent en verspreidt persberichten voor journalistiek, search en social media. Hét startpunt om uw nieuws wereldkundig te maken. Ook voor follow-ups, pitches en korte videoproducties.

Milieudefensie prijst EU emissieheffing vliegverkeer

Datum nieuwsfeit: 01-12-1999
Bron: Razende Robot Reporter
Zoek soortgelijke berichten
Milieudefensie

Milieudefensie blij met voorstel EU voor emissieheffing vliegverkeer

Amsterdam, 1 december 1999 --- Milieudefensie is verheugd over het voorstel van de Europese Commissie om een heffing in te stellen op de vervuilende emissies van vliegtuigen. Dat is een effectief en efficiënt instrument, dat volgens het principe van ‘de vervuiler betaalt’ zou moeten worden ingevoerd. Dat houdt in dat de inkomsten niet terug moeten vloeien naar de luchtvaartsector, maar ten goede moeten komen aan milieubeleid. Milieuorganisaties in heel Europa, verenigd in de campagne ‘The right price for Air Travel’, roepen de Commissie op om de heffing nu snel in te voeren en ook de vele belastingvrijstellingen en subsidies voor de luchtvaartsector aan te pakken en de groeiende invloed van het vliegverkeer op mens en milieu in te dammen.

In het vandaag gepubliceerde ‘Communication on Air Transport and the Environment’ erkent de Europese Commissie de lokale en mondiale milieuproblemen die worden veroorzaakt door de luchtvaart. De Commissie zegt dat de luchtvaart te snel groeit in verhouding tot de milieuvooruitgang die door technologische en efficiëntie- verbeteringen kan worden bereikt, daardoor stijgt de milieudruk van de luchtvaart. Het is voor het eerst, dat de EU een emissie- heffing voorstelt. De beleidsnota beschrijft mogelijke maatregelen zoals economische instrumenten en striktere standaarden. Concrete doelen en een tijdpad ontbreken echter. Er worden te weinig concrete voorstellen gedaan om de luchtvaart echt op een duurzaam spoor te zetten.

Milieudefensie heeft drie jaar geleden de internationale campagne ‘The Right Price for Air Travel’ opgezet, met als doel vliegverkeer van het subsidie-infuus te halen en emissieheffingen ingevoerd te krijgen op Europees niveau. Paul de Clerck, campagnecoördinator van de internationale vliegverkeercampagne van Milieudefensie: “Daarom zijn we erg blij met de door de Commissie voorgestelde emissieheffing. Maar zonder concrete doelstellingen voor vliegverkeer worden de beleidsdoelen van de EU niet gehaald. Daarvoor zijn concrete maatregelen nodig.”

Kopgroep van EU-landen
Minister Netelenbos verklaarde in juni voorstander te zijn van de invoering van een emissieheffing op Europees niveau. Ook zei ze dat een kopgroep van landen het initiatief voor zo’n emissieheffing zou moeten nemen, als andere EU-landen dwars blijven liggen. Nu ook de Commissie voor zo’n heffing pleit, staat niets de minister meer in de weg om zo’n kopgroep te formeren. Minister Zalm heeft ook al een EU- kopgroep voorgesteld voor de invoering van een ecotax.

De luchtvaart groeit twee tot drie keer zo snel als andere transportmiddelen. Dit komt met name doordat de sector op verschillende manieren wordt gesubsidieerd. Indirect, door belastingvrijstellingen, doordat milieukosten niet worden betaald en direkt, doordat luchthavenuitbreidingen en luchtvaartmaatschappijen worden gesubsidieerd.

Alleen al de accijnsvrijstelling van kerosine heeft tot gevolg dat de Europese landen jaarlijks 24 miljard gulden mislopen (gebaseerd op een normale accijns van 54 cent per liter). Dit is 250 gulden per Europees huishouden.

###
Meer informatie: Milieudefensie persvoorlichting 020-5507333 Thuisnummers: Paul de Clercq 020 - 6653386 Kees Kodde 020 – 6631737


---------------------------------------------------------------------

reageer via disqus

Nieuwsbank op Twitter

Gratis persberichten ontvangen?

Registreer nu

Profiteer van het gratis Nieuwsbank persberichtenfilter

advertentie