FENIT-voorzitter Broeders kondigt post-CAO-tijdperk aan

Datum nieuwsfeit: 01-12-1999

IT-Nieuws

Dit is een selectie van FENIT-nieuws en overig nieuws uit de branche. Klik op de kop van een artikel om het volledige bericht te lezen. Commentaar en kopij kunt u richten aan de site-redactie, tel.: 0348 - 49 38 38, fax: 0348 - 48 24 44.

FENIT pleit voor 'digitale grondrechten' In een uitgebreide brief aan de Commissie Grondrechten in het Digitale Tijdperk heeft FENIT gevraagd een aantal belangrijke aanpassingen in de Nederlandse Grondwet door te voeren. Gezien de sterk veranderende eisen van de hedendaagse informatiemaatschappij is een spoedige aanpassing van de Grondwet noodzakelijk.

FENIT-voorzitter kondigt post CAO-tijdperk aan FENIT-voorzitter Henk Broeders heeft op 1 december jl. tijdens het FHI Het Instrument-congres de IT-sector omschreven als illustratief voor het post CAO-tijdperk.In zijn speech refereerde hij aan de veranderende rol van de medewerkers: 'Ons type onderneming bestaat bij de gratie van de medewerkers met hun kennis en vaardigheden'. De snelle technologische ontwikkelingen en de veranderende rol van werknemers vragen om een andere instelling over arbeidsvoorwaarden dan in de traditionele industrie gewenst is. De IT-branche wenst geen strak keurslijf. Hij noemde de IT-sector daarom een representant voor het post CAO-tijdperk.

FENIT aan de slag met conclusies Taskforce Risseeuw FENIT en VICTN zijn blij met de conclusies die de Taskforce "Werken aan ICT", onder leiding van Risseeuw, dinsdag 19 oktober heeft gepresenteerd. Onder de titel "Deltawerkers voor de digitale delta" stelt de Taskforce drie oplossingsrichtingen voor op het gebied van imago, specifieke nieuwe doelgroepen en het onderwijs. Om met de aanbevelingen van de Taskforce aan de slag te kunnen, zal het Platform Onderwijs en Arbeidsmarkt op korte termijn met concrete voorstellen komen.

Minister Jorritsma beantwoordt Kamervragen integraal ICT-beleid Lid van de Tweede kamer Wijn (CDA) heeft op 8 oktober 1999 een vijftal schriftelijke vragen gesteld aan de minister van Economische Zaken Jorritsma. Onderwerp was het integraal ICT-beleid van de overheid, waar FENIT ook al meerdere malen op heeft gewezen. De antwoorden van de minister kunt u vinden op de site van het ministerie van Economische Zaken.

FENIT komt met IT-scan voor bedrijven FENIT start met de ontwikkeling van een IT-scan voor bedrijven. Met de FENIT IT-scan kunnen ondernemingen snel inzicht krijgen in hun gebruik van informatietechnologie en hun positie ten opzichte van de eigen bedrijfstak. FENIT zal in overleg treden met andere organisaties om de FENIT IT-scan zo breed mogelijk uit te zetten.

Nieuws exclusief voor leden is te vinden onder Ledennieuws.

Laatst gewijzigd op 14 december 1999