Kamervragen PvdA over staking verloskundigen jaarwisseling

Datum nieuwsfeit: 01-12-1999
Partij van de Arbeid

Den Haag, 1 december 1999

VRAGEN VAN HET LID ARIB (PVDA) AAN DE MINISTER VAN VOLKSGEZONDHEID, WELZIJN EN SPORT

1.
Heeft u kennisgenomen van de voorgenomen staking van verloskundigen in de nacht van 31 december op 1 januari a.s.? (1)

2.
Het doel van de staking van de verloskundigen is aandacht vragen voor de hoge werkdruk en lage salarissen. Bent u van plan de verloskundigen deze aandacht te geven? Zo ja, in welke vorm? Vindt u deze vraag om aandacht terecht?

3.
Kan aangegeven worden wat naar uw mening de knelpunten in de verloskundige hulp precies zijn, waar deze zich voordoen en in welke omvang?

4.
Wat zijn volgens u de oorzaken van het huidige tekort aan verloskundigen? Kan naar uw mening het uitbreiden van de huidige opleidingsplaatsen bijdragen aan het verlagen van de werkdruk en het tekort aan verloskundigen? Zo ja, bent u van plan dit te bewerkstelligen?

5.
Bent u het eens met de stelling dat het systeem van thuisbevallingen, waar Nederland zo uniek in is, door de werkomstandigheden van de verloskundigen in gevaar komt? Wat gaat u concreet ondernemen om de mogelijkheid van thuisbevallen te garanderen?

6.
Deelt u de mening dat door de mindere beschikbaarheid van de verloskundige hulp een verschuiving zal plaatsvinden van thuisbevallen naar ziekenhuisbevallen en daarmee de kosten van de gezondheidszorg zullen stijgen? Vindt u dit een gewenste ontwikkeling? Zo nee, wat gaat u concreet doen om deze ontwikkeling te voorkomen en op welke termijn?

(1) Het Parool van 25 november jl.