Overeenkomst met AEGON over Holocaust polissen

Datum nieuwsfeit: 01-12-1999

Niet geautoriseerde vertaling persbericht California Department of Insurance

Insurance commissioner Quackenbush:
"MIJLPAAL BEREIKT MET AEGON VOOR OPLOSSING CLAIMS CALIFORNISCHE HOLOCAUST SLACHTOFFERS"

In de overeenkomst is opgenomen dat AEGON alle beschikbare informatie over de Holocaust polissen zal overhandigen en inzicht zal verschaffen in namenlijsten van huidige en vroegere bedrijven (bedrijfsstamboom). AEGON zal voor de Californische overlevenden tevens een humanitair fonds instellen.

Sacramento, Californië, VS – Aan de vooravond van twee hoorzittingen, ingesteld om te toetsen in hoeverre verzekeraars bereid zijn gevolg te geven aan de Californische wetgeving met betrekking tot de Holocaust (Holocaust Registry Law), heeft Insurance Commissioner Quackenbush (de voorzitter van de Californische Verzekeringskamer) vandaag een overeenkomst gesloten met de in Nederland gevestigde verzekeraar AEGON. Volgens de leden van de 'California Holocaust Settlement Alliance' (CHSA ) is AEGON "een voorbeeld met betrekking tot het nemen van morele verantwoordelijkheid en het tonen van betrokkenheid bij het honoreren van claims van overlevenden van de Holocaust of erfgenamen van Holocaust slachtoffers en andere belanghebbenden."

“We hebben een bijzondere stap gezet in de geschiedenis – de allereerste overeenkomst in de Verenigde Staten waarin het recht op uitbetaling van verzekeringen voor overlevenden van de Holocaust of erfgenamen van Holocaust slachtoffers en andere belanghebbenden duidelijk wordt geregeld”, aldus insurance commissioner Quackenbush. “AEGON is consequent met betrekking tot het nemen van initiatieven op dit gebied – initiatieven waardoor zij voorop lopen als het gaat om recht te doen aan de belangen van hen die dat zo lang hebben moeten ontberen.“

De vandaag gesloten overeenkomst onderstreept AEGON’s langdurig streven tot uitbetaling van claims. Met commissioner Quackenbush is verder afgesproken dat AEGON:

1. volledig zal meewerken met het ’California Department of Insurance' (CDI) in alle onderzoeken naar claims die inwoners van Californië onder de aandacht van de commissie brengen, waarbij beide partijen in de overeenkomst onderstrepen dat gerechtvaardigde claims van Holocaust slachtoffers, erfgenamen of andere belanghebbenden die thans wettelijk inwoner zijn van de staat Californië, onmiddelijk zullen worden uitbetaald;

2. in samenwerking met de Nederlandse Stichting Individuele Verzekeringaanspraken Sjoa toegang zal verschaffen tot de informatie over polishouders uit de Holocaust periode om hiermee te voldoen aan de eisen van de relevante Californische wet: 'California’s Holocaust Registry Law' (AB 500, Knox);

3. binnen 60 dagen een lijst van huidige AEGON bedrijven en zijn rechtsvoorgangers (een bedrijfsstamboom) zal leveren, die mogelijke Holocaust slachtoffers onder hun verzekerden zouden kunnen hebben;

4. CDI zal helpen toegang te krijgen tot betrokken Nederlandse autoriteiten en de Stichting Sjoa teneinde de gang van zaken rondom claimsbehandelingen te kunnen verifiëren;

5. afgezien van mogelijke uitbetalingen aan Californische ingezetenen, zal bijdragen aan een humanitair fonds – waarvoor een bedrag van USD 1,2 miljoen beschikbaar zal worden gesteld – om slachtoffers van de Holocaust die in Californië woonachtig zijn te ondersteunen.

Jona Goldrich, lid van de CHSA en voorzitter van de ‘Executive Advisory Group’ van deze instelling (en aangesteld door gouverneur Gray Davis als 'Liason on Holocaust Affairs’ (contactpersoon voor Holocaust zaken) stelde: “Dit de eerste keer is dat ik een bedrijf ben tegengekomen dat geen informatie achterhoudt, zich niet onttrekt aan zijn verantwoordelijkheden, geen vertragingstactieken in betalingen heeft. Nee, AEGON heeft juist het tegenovergestelde gedaan. En dat is geweldig – ik hoop dat andere bedrijven deze handelswijze zullen overnemen en gelijksoortige overeenkomsten zullen aangaan, zowel hier in Californië als ten behoeve van overlevenden in andere staten.”

In de overeenkomst is verder vastgelegd dat AEGON een claim van een Californische ingezetene binnen vijf dagen zal doorgeven aan de Stichting Individuele Verzekeringsaanspraken Sjoa, waarbij AEGON al het mogelijke zal doen om ervoor te zorgen dat een dergelijke claim van een inwoner van Californië wordt onderzocht en volgens de daartoe geldende afspraken wordt afgehandeld. De CDI zal kopieën ontvangen van alle relevante documenten met betrekking tot een claim van een ingezetene van Californië.

Rabbi Abraham Cooper van het Simon Wiesenthal Centrum, eveneens lid van de ‘Executive Advisory Group’ van de CHSA, liet zich lovend uit over de overeenkomst: “Commissioner Quackenbush heeft in deze zaak opnieuw een mijlpaal bereikt – een voorbeeld voor andere bedrijven om na te volgen. Overlevenden van de Holocaust en hun familieleden zijn blij en dankbaar voor zijn voortrekkersrol. AEGON’s inzet om wettelijke en andere hindernissen te willen overwinnen staat in schril contrast tot de starre houding van vele andere bedrijven, die kiezen voor juridische haarkloverij en slepende procedures in plaats van een actief en helder restitutiebeleid voor overlevenden.”

De overeenkomst met AEGON gaat vooraf aan twee hoorzittingen die commissioner Quackenbush op 9 november 1999 aankondigde om “exact te onderzoeken waar zij (de verzekeraars) staan, en willen staan met betrekking tot het nakomen van de Californische wetten.” De overeenkomst met AEGON, dat al eerder had laten weten vrijwillig de hoorzittingen te willen bijwonen, zodat een dagvaarding niet nodig was, ontslaat AEGON van de verplichting om – zoals oorspronkelijk gepland – op de hoorzitting van vandaag in Los Angeles te verschijnen. AEGON zal, zoals overeengekomen, alles blijven doen om die informatie te verschaffen, die volgens de in Californië bestaande Holocaust-gerelateerde rapportagerichtlijnen (California Holocaust Registry Law) noodzakelijk is.

“Gelukkig, er is een bedrijf dat de stap heeft genomen en ‘ja’ zegt en de basisvoorwaarden om tot een oplossing van dit vraagstuk te komen onderschrijft – het mogelijk maakt polissen, procedures en uitbetalingen te verifiëren”, aldus Michael Hirschfield, Executive Director van het ‘Jewish Community Relations Committee’, ‘Jewish Federation of Greater Los Angeles’ en tevens lid van de CHSA’s ‘Executive Advisory Group’. “Los van dit alles heeft verzekeraar AEGON – die tijdens de Tweede Wereldoorlog slechts een relatief klein marktaandeel had – een zeer welkome, humanitaire daad gesteld om recht te doen aan de claims van ‘zij die geen erfgenamen meer hebben’, omdat de Holocaust hele families heeft uitgeroeid. Een financieel gebaar, dat met de grootste spoed ten goede zal komen aan de Californische overlevenden.”

Sacramento, Californië, VS/Den Haag, 30 november/1 december 1999

De Stichting Individuele Verzekeringsaanspraken Sjoa is in Nederland opgericht door de gezamenlijke inspanningen van Nederlandse Joodse organisaties en het Verbond van Verzekeraars met als doelstelling onderzoek te doen naar en uitbetaling te realiseren van niet-uitgekeerde claims van slachtoffers van de Holocaust waar ook ter wereld woonachtig.