'PGB budget verstandelijk gehandicapte moet gecompenseerd'

Datum nieuwsfeit: 02-12-1999
FVO

Verstandelijk gehandicapten delen niet mee in welvaart

2 december 1999

Verstandelijk gehandicapten delen niet mee in welvaart

De Federatie van Ouderverenigingen is diep teleurgesteld. In strijd met eerder gewekte verwachtingen, worden gestegen zorgkosten niet met terugwerkende kracht doorberekend in de PGB-budgetten. De achterstand wordt niet gecompenseerd.
De Federatie van Ouderverenigingen vindt dat in 2000 alleen al voor persoonsgebonden budget (PGB) miljoenen guldens extra nodig zijn. Mensen die op zorg wachten, moeten worden geholpen met een persoonsgebonden budget. Bestaande budgetten moeten worden geïndexeerd.

Terwijl de lonen en prijzen jaarlijks met zo'n 3% stijgen, krijgen mensen met een handicap al jaren hetzelfde bedrag om zorg mee in te kopen. De prijzen van de zorg stijgen, maar mensen met een persoonsgebonden budget hebben er sinds 1996 geen cent extra bij gekregen. Pas in 2000 mogen zij voor het eerst rekenen op een verhoging met een schamele 3,3%. Dat is niet alleen diep teleurstellend, het is ook strijdig met eerder gewekte verwachtingen.

Bovendien wachten ca. 5000 mensen met een verstandelijke handicap op het persoonsgebonden budget, zodat zij de zorg kunnen kopen die zo hard nodig is.
Met de 15 miljoen gulden die de overheid in 2000 extra beschikbaar stelt, kunnen nauwelijks 500 mensen worden geholpen. Een druppel op een gloeiende plaat.

Door deze beslissingen holt de overheid de zorg voor mensen met een verstandelijke handicap uit!

De Federatie van Ouderverenigingen beijvert zich namens de ouders van mensen met een verstandelijke handicap voor jaarlijkse budgetverhoging. Het Ministerie van VWS is zich bewust van de ernst van de problemen.
De staatssecretaris van VWS, mevrouw Vliegenthart, gaf meermalen te kennen dat zij naar oplossingen wilde zoeken. Zij deed dit in het kader van de Meerjarenafspraken. Zij was voornemens om de budgetverhoging al in juli 1999 te laten ingaan. Het College voor Zorgverzekeringen is vervolgens verzocht om aan te geven welk bedrag gemoeid zou zijn met een jaarlijkse budgetverhoging. Alles wees erop, dat budgetverhoging zou plaatsvinden.

Sinds 1997 gaat het om 14,4% die niet uitbetaald is. Voor mensen met een verstandelijke handicap die zelf de zorg kopen, betekent dit dat zij elk jaar meer geld tekort komen. Een gehandicapte die weinig zorg nodig heeft, komt jaarlijks een paar honderd gulden tekort. Voor iemand die veel zorg nodig heeft, is het tekort inmiddels opgelopen tot duizenden guldens. De zorginstellingen berekenen hogere lonen en prijzen wel aan de cliënt door. Veel ouders kunnen niet meer betalen wat voor hun kind nodig is.

De Federatie van Ouderverenigingen vindt dat in 2000 miljoenen guldens extra nodig zijn. Mensen die op zorg wachten, moeten worden geholpen met een budget. Bestaande budgetten moeten worden geïndexeerd met het bedrag dat ook voor andere mensen in Nederland geldt.