Akzo Nobel bouwt azijnzuur-fabriek in China

Datum nieuwsfeit: 02-12-1999

press releases Annual Report Quart. Rep. FAQ Important dates Photo's Board of Management Presentation Library "Download"

Akzo Nobel gaat MCA locatie in China bouwen

Arnhem, 2 december 1999. - Functional Chemicals, een business unit van Akzo Nobel, zal in de Economic Development Area Taixing, in de provincie Jiangsu, China, een fabriek bouwen voor de productie van monochloorazijnzuur (MCA) met een capaciteit van 25.000 ton per jaar.

De investering bedraagt EUR 20 mln (NLG 44 mln) en het bedrijf gaat als een 100%-dochteronderneming opereren. In juni 2000 vangt de bouw aan en begin 2002 zal de fabriek de lokale markt gaan bedienen.

Dit is in lijn met onze strategie om bedrijven van wereldniveau te creëren, zei de heer R.M.J. van der Meer, lid van de Raad van Bestuur van Akzo Nobel, verantwoordelijk voor Chemicals. De enorme, snelgroeiende MCA markt in China is bijzonder belangrijk voor deze kernactiviteit en deze strategische investering zal onze mondiale positie op het gebied van MCA verder verstevigen, voegde hij toe.

Akzo Nobel is de wereldwijd leidende producent van MCA met bedrijven in Zweden en Nederland. Samen met Denka K.K. heeft de onderneming ook een Japanse joint venture, Denak, voor de productie van MCA.

MCA is een grondstof voor farmaceutische producten, landbouwchemicaliën, carboxymethylcellulose (CMC) en oppervlakactieve stoffen. In China wordt MCA voornamelijk toegepast in landbouwchemicaliën en naar verwachting zal de vraag naar deze grondstof daar toenemen.

Naast het produceren van MCA is Akzo Nobels business unit Functional Chemicals wereldwijd de belangrijkste producent van chelaten, die, onder andere, planten voorzien van micronutriënten. Ook maakt ze vlamvertragers op basis van organische fosfor voor kunststoffen en hydraulische vloeistoffen. Verder is de onderneming een wereldwijd leidende producent van ethyleenaminen.

Akzo Nobel, met hoofdzetel in Arnhem, levert wereldwijd producten voor de gezondheidszorg, verven en lakken, chemische producten en vezels. Momenteel telt de onderneming ongeveer 83.000 medewerkers in bijna 70 landen. Over 1998 bedroeg de geconsolideerde omzet EUR 12,5 miljard (NLG 27,5 miljard). De financiële resultaten over 1999 zullen op 25 februari 2000 worden bekendgemaakt.

-Submit

sitemap help! search -Submit