SP: 'Internetbedrijf lokt snelheidsovertredingen uit'

Datum nieuwsfeit: 02-12-1999

SP

SP: Bedrijf lokt snelheidsovertredingen uit

SP-Kamerlid Harry van Bommel is furieus over de actie van internetbedrijf Baldie om boetes van snelheidsovertreders te gaan betalen van mensen met een Baldiesticker op de achterruit van de auto. Het bedrijf lokt daarmee snelheidsovertredingen uit. Het handhavingsbeleid van het Ministerie van Verkeer en Waterstaat wordt op deze manier volledig gefrustreerd Van Bommel vindt bovendien dat dat de verkeersveiligheid ernstige schade toebrengt.

De SP wil dat de minister de actie van het bedrijf op onmiddellijk veroordeelt en verbiedt. Van Bommel: 'Het is te gek voor woorden als we gaan toestaan dat bedrijven zich gaan profileren door het uitlokken van overtredingen. Als we dit toestaan is het hek van de dam en zullen er andere soortgelijke campagnes volgen. Het tast de geloofwaardigheid van de minister van Verkeer en Waterstaat aan als zij nu zwijgt'.

Van Bommel stelt vandaag de volgende vragen:

1. Kent u het bericht: 'Sticker op auto: bedrijf betaalt boete'?
2. Bent u van mening dat het bedrijf met deze actie snelheidsovertredingen uitlokt? Indien ja, doorkruist de actie van het bedrijf uw beleid van intensievere snelheidshandhaving op autosnelwegen? Indien nee, waarom niet?

3. Handelt het bedrijf in strijd met de letter of de geest van de wet?

4. Kunt u achterhalen wat het doel van het bedrijf is met deze actie? Vindt u dat het bedrijf het geëigende middel heeft gekozen om het doel te bereiken?

5. Is het juist dat het betreffende bedrijf, zoals het zelf zegt, op geen enkele wijze aansprakelijk gesteld kan worden. Kunt u dat toelichten? Kan het ministerie het bedrijf aansprakelijk te stellen?
6. Bent u bereid op korte termijn de actie van dit bedrijf te veroordelen en middelen te zoeken om uitvoering ervan te verbieden?

Voor meer informatie:
Harry van Bommel: 070-3182805 of 06-22788043