Geen nieuwjaarswensen vanuit Amsterdams crisiscentrum

Datum nieuwsfeit: 02-12-1999
Millennium Platform

ANP bericht: Geen nieuwjaarswensen vanuit Amsterdams crisiscentrum

De bestuurders en ambtenaren mogen vanuit het beleidscentrum in Amsterdam geen gelukwensen aan hun partners overbrengen tijdens de eeuwwende. ,,En de vrouwen zijn ook niet op het noodnet aangesloten.'' En er is om middernacht ook geen champagne. Dat vertelde burgemeester Patijn woensdag na afloop van een millenniumoefening met zeven omliggende gemeenten.

De oefening, die werd begeleid door het Crisis Onderzoek Team (COT), was speciaal gericht op de bestuurlijke afstemming en onderlinge communicatie. De bestuurders kregen van het COT een reeks kleine incidenten in de regio voorgeschoteld. Deze varieerden van een illegale houseparty in de kassen van Aalsmeer tot een verkeersongeluk in de IJ-tunnel, een gaslek in Amsterdam-Noord, electriciteitsuitvallen en muitende jongeren in het centrum.

Het centrum in de kelder van het stadhuis fungeert tijdens de millenniumnacht als zenuwcentrum voor de hele regio. Aan de proef deden politie, brandweer en de GG&GD en de burgemeesters van onder meer Diemen, Amstelveen, Aalsmeer, Uithoorn, Ouderkerk aan de Amstel, Haarlemmermeer en Abcoude mee. Ook hoofdofficier J. Vrakking van justitie was van de partij, net als alle stadsdeelvoorzitters en de directeuren van essentiele berijven zoals het waterleidingbedrijf en energieleverancier Nuon.

Op een bepaald moment waren er wel 50 mensen aanwezig. "Een groot gezelschap", vindt directeur E. Muller van het COT. "We moeten nog nadenken over de vraag hoe groot dat gezelschap moet zijn als er cruciale beslissingen moeten worden genomen." Maar burgemeester Patijn vond het wel prettig dat de uitvoerders bij de hand waren. Bij een oefening met de driehoek merkte hij dat er al communicatiestoornissen kunnen ontstaan als de uitvoerend commandant van de politie een kamer verderop zit. Maar ook bij deze oefening bleek volgens hem dat de communicatie discipline vergt. "Niet van Oh ja, dat heb ik tegen Jantje gezegd, maar continu terugkoppelen."

Verder ging er volgens het COT weinig mis. Het noodnet, dat het de vorige keer liet afweten, functioneert inmiddels. En voor de zekerheid beschikt burgemeester Patijn ook over een gemeentelijk noodnet en is er een groep koeriers achter de hand.

Bron: ANP 25-11-1999

Document aangemaakt: