Ziekenfonds eenvoudiger voor zelfstandigen

Datum nieuwsfeit: 02-12-1999

Datum : 2/12/1999 Ziekenfonds eenvoudiger voor zelfstandigen

Volkskrant 2-12-1999

De verplichte overstap naar het ziekenfonds wordt enigszins verzacht voor duizenden kleine zelfstandigen die daarvan financiële schade ondervinden. Het kabinet heeft dit gisteren afgesproken met de MKB Nederland en LTO, de branche-organisaties voor het midden- en kleinbedrijf en voor boeren. De belastingdienst zal nog deze maand 65 duizend zelfstandigen die al de aanzegging hadden ontvangen dat ze naar het fonds moesten, alsnog de keus laten tussen overstappen naar het ziekenfonds of particulier verzekerd blijven. Daarnaast krijgen zelfstandigen die in een vennootschap onder firma (vof) of in een man-vrouw-maatschap werken compensatie van de fiscus voor de hogere ziekenfondspremie die ze vanaf 2000 moeten betalen. Voorts hebben de zorgverzekeraars (na een verzoek van minister Borst van Volksgezondheid) beloofd hun best te doen om zelfstandigen die na een jaar weer uit het ziekenfonds moeten vanwege hun hogere inkomen, op de oude condities weer toe te laten.