Nieuwsbank

Schrijft, screent en verspreidt persberichten voor journalistiek, search en social media. Hét startpunt om uw nieuws wereldkundig te maken. Ook voor follow-ups, pitches en korte videoproducties.

'Grafimedia-ondernemer moet vooral creatief zijn en blijven'

Datum nieuwsfeit: 02-12-1999
Vindplaats van dit bericht
Bron: Razende Robot Reporter
Zoek soortgelijke berichten

Naar nieuws - Home

PERSBERICHT


Amstelveen, 2 december 1999

GRAFIMEDIA ONDERNEMER MOET VOORAL CREATIEF ZIJN EN BLIJVEN

Ondernemers in de grafimedia sector moeten vooral creatief zijn én blijven. De informatie-maatschappij, en met name internet, biedt fantastische mogelijkheden maar alleen ondernemers met durf kunnen daar volop van profiteren. Dat is de voornaamste boodschap van J. van Ginkel in zijn laatste toespraak als voorzitter van het KVGO tijdens de Algemene Vergadering van 7 december in Amsterdam.

Van Ginkel droeg na acht jaar voorzitterschap de hamer over aan A. Molier.

"Tot nu toe zijn we als grafische industrie redelijk alert geweest. We hebben goed ingespeeld op de mogelijkheden van de digitale wereld en dat moeten we blijven doen. Veel spelers om ons heen worstelen daar nog aanmerkelijk mee. Uit onderzoek is al gebleken dat grafische bedrijven vaak al veel beter kunnen omgaan met de digitale mogelijkheden dan ondernemers in andere sectoren. Dat moeten we vasthouden en die voorsprong moeten we niet meer verliezen. Wij moeten creatief durven denken. En ik betrap vele ondernemers erop dat zij niet creatief denken."

"De ondergang van drukwerk wordt al vele jaren voorspeld. Zo'n vaart zal het allemaal niet lopen, maar er verandert wel veel en in een snel tempo. Laten we internet en vooral het komende internet niet onderschatten. Dat zou de grootste fout zijn die we kunnen maken, en heel slecht voor de grafische industrie. Overschatten overigens evenzeer. Investeringen in internet zullen nooit onmiddellijk renderen. We zullen daarmee geduld moeten hebben."

Volgens Van Ginkel worstelen vooral de uitgevers met de elektronische mogelijkheden. "Ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat veel uitgeverijen nog niet erg creatief met de mogelijkheden omgaan.

Er zal gedurfd geëxperimenteerd moeten worden met een combinatie van druk en digitale media. Nieuwe vormen van uitgeven moeten bedacht worden. Sorry, maar personeelsadvertenties op internet zetten beschouw ik niet als iets nieuws. Dat is meer van hetzelfde. Er dient veel meer fantasie gebruikt te worden. Als we die creativiteit kunnen opbrengen, zal de grafimedia branche zeker overleven en sterk blijven. Als we die fantasie, die creativiteit niet kunnen opbrengen, dan zullen andere ons werk overnemen. Kleine nieuwe durfals in de IT-branche nemen dan onze plaats in. Daarom, uitgevers en grafimedia industrie, sla de handen ineen. Samen hebben we de power en de know how om dé mediabranche te blijven van het komende millennium".

Volgens Van Ginkel wordt de creativiteit belemmerd door `dat andere fenomeen van de negentiger jaren, stockholders value'. "Die twee bijten elkaar, want in creativiteit moet je durven investeren, moet je op lange termijn kunnen en durven denken en niet aan de aandelenkoers van morgen. Stockholders value is toch niet het enige zaligmakende in deze wereld. Zelf denk ik dat stockholders value het korte termijn denken is. Op de lange termijn kom je er niet met het uitsluitend denken aan de korte termijn van stockholders value."

Naar nieuws - Home

reageer via disqus

Nieuwsbank op Twitter

Gratis persberichten ontvangen?

Registreer nu

Profiteer van het gratis Nieuwsbank persberichtenfilter

advertentie