Vluchtelingenrestaurants populair

Vluchtelingenrestaurants populair

2 december 1999

Uit het nieuws

'Wat een vluchteling bindt met zijn gastland, is het feit dat we allemaal eten en drinken.' Johannes van Dam, culinair journalist van het Parool.

Nederland is het land voor kosmopolitische fijnproevers. Na het succes van de Chinees en de pizzeria, groeit nu het aantal restaurants met een vluchtelingenachtergrond. Want de nieuwe generatie exotische eetgelegenheden komt vooral uit landen als Bosnië, Ethiopië, Turkije en Iran.

Het bedrijfschap Horeca en Catering bevestigt de populariteit van de exotische restaurants. Sinds 1990 is het aantal buitenlandse eetgelegenheden met 32 procent gestegen. We kunnen nu van de keukens uit 72 landen genieten.

Dat juist vluchtelingen de stap wagen een eigen restaurant te beginnen, hoeft niet te verbazen. Eten is meer dan je maag vullen. Het is verbonden met cultuur, met thuis, met veiligheid en jeugdherinneringen. Wie alles verliest, draagt altijd nog zijn kennis en cultuur bij zich. Die kennis geeft een kans op een nieuw bestaan.

'Met dit restaurant wilde ik mijn zelfstandigheid veroveren' zegt Azar, eigenaresse van restaurant Teheran in Amsterdam. 'Maar het is meer dan dat. Teheran is mijn thuis. Ik wil meer dan alleen een bord eten voorzetten.'

Wie van de gastvrijheid in een vluchtelingenrestaurant wil genieten, kan het boek 'Gastvrijheid met een snufje heimwee' van VluchtelingenWerk eens raadplegen. Hierin een portret van elf eetgelegenheden uit elf verschillende landen, aangevuld met één of meer traditionele recepten. Het boek is te bestellen via deze site.

- terug naar overzicht Plaats zelf een statement Gezinshereniging moet altijd. Kijk verder naar de asielzoeker als mens, niet als object. Hou rekening met gewijzigde omstandigheden in land van herkomst.- L.S. Bender

_________ Zoek