Proef met CMG's WAP Service Broker voor nieuwe GSM-services

Datum nieuwsfeit: 02-12-1999

MTN doet proef met CMG's WAP Service Broker(tm) voor nieuwe GSM-services

Utrecht, 2 december 1999 - Op dit moment voert MTN Telecommunications in Zuid-Afrika uitgebreide proeven uit met de door CMG ontwikkelde WAP Service Broker(tm). WAP (Wireless Application Protocol) is een nieuwe wereldstandaard om Internet en intranet toegankelijk te maken vanaf een mobiele telefoon. De Service Broker biedt uiteraard Internetinformatie op de nieuwe WAP-telefoons, maar bovendien kunnen bezitters van de huidige generatie mobiele telefoons via de korte-berichtendienst (SMS) dezelfde informatie van Internet en intranet ontvangen.

Gebruikers van een mobiele telefoon, die informatie van Internet willen halen, hoeven bij de introductie van de WAP-technologie niet over te stappen op speciale, daarvoor geschikte mobiele telefoons. Abonnees van MTN behouden hun huidige mobiele telefoons. Via de korte-berichtendienst kunnen zij, zodra de WAP-Service commercieel van start gaat, dan toch gebruik maken van de nieuwe Internettechnologie.

Bob Chaphe, CEO van MTN, voorziet dat aan het eind van 2000 ongeveer 200.000 abonnees dankzij WAP informatie van Internet zullen halen. "Wij verwachten dat de WAP-technologie onze manier van leven drastisch zal veranderen. Door het binnenhalen van relevante informatie krijgen de abonnees de beschikking over meer vrije tijd. Zo zullen zij veel tijd besparen door via de mobiele telefoon rekeningen te betalen, te telebankieren, een vakantie te boeken en beursinformatie binnen te halen

- de mogelijkheden zijn onbeperkt."

WAP Service Broker is ontwikkeld door CMG Telecommunications, dat inmiddels een reputatie wereldwijd heeft opgebouwd met de levering van producten en diensten op het gebied van berichten- en gateway-oplossingen voor mobiele netwerken. WAP Service Broker zal niet alleen gebruikers van "pre-WAP" mobiele telefoons toegang bieden tot de nieuwe technologie, maar zal het opvragen van Internet-info door WAP-gebruikers vergemakkelijken door hen in staat te stellen hun persoonlijke WAP homepage te kiezen en nieuws, amusement en e-mail te ontvangen. Dit zal de tijd die nodig is om naar de informatie te navigeren aanzienlijk bekorten - en daarmee voorkomen dat de telefoonkosten sterk oplopen, wat altijd een van de grootste zorgen voor MTN is geweest. "Onze prioriteit is ervoor te zorgen dat we het beste systeem kiezen voor onze abonnees en hen de beste diensten aanbieden tegen de laagste prijs," zegt Chaphe.

CMG heeft haar WAP Service Broker al geïnstalleerd in onder meer Ierland, Zwitserland en Australië, en was de eerste die een op WAP gebaseerd systeem ontwikkelde voor de huidige generatie telefoons.

"Ons doel is mobiele oplossingen te bieden die goed zijn voor de abonnee, het netwerk en de content providers," zegt Peter Maathuis, Director Global Sales & Marketing bij CMG Telecommunications. "Ofschoon de markt aan de vooravond staat van het WAP-tijdperk, wordt het steeds duidelijker dat aanbieders van informatie en diensten tijd willen besteden aan het ontwikkelen van de technologie. Dit zadelt operators van mobiele diensten op met een grote zorg: hoe kunnen we nieuwe en gedifferentieerde diensten bieden aan gebruikers die niet meteen plannen hebben een mobiele WAP-telefoon te kopen? Wij geloven dat ons product in deze behoefte voorziet, omdat zelfs volgens de meest agressieve WAP-groeiscenario's de huidige mobiele telefoons de komende twee tot vier jaar in de meerderheid zullen zijn ten opzichte van de nieuwe WAP-telefoons."

Hoe werkt het?
De CMG WAP Service Broker fungeert als gateway tussen internet / intranet en mobiele telefoon. De gateway zorgt voor het informatietransport en biedt content- en service-providers de mogelijkheid zich te concentreren op de kwaliteit van de services zonder zich te hoeven bekommeren om de onderliggende technologie. Het systeembeheer en de ondersteunende interface zijn webgebaseerd en staan MTN toe gestandaardiseerde of speciale WAP-diensten voor cliënten samen te stellen. Klanten zullen ook in staat zijn hun eigen configuratie-gegevens via het web aan te brengen. MTN zal bedrijven helpen hun huidige Internet-infrastructuur aan te passen aan nieuwe WAP-diensten, hetgeen snelle ingebruikname en beheer over de content mogelijk maakt.

MTN
MTN is een van de grootste GSM-netwerkoperators in Zuid Afrika, met vestigingen in een aantal andere landen in zuidelijk Afrika.

CMG Telecommunications
CMG Telecommunications met hoofdzetel in Utrecht maakt deel uit van CMG plc en is een wereldwijd actieve ontwikkelaar van diensten op het gebied van tekst- en databerichten in netwerken voor mobiele telecommunicatie.

CMG is een toonaangevende Europese ICT-Services Groep, die zakelijke diensten levert in de vorm van consultancy, systeemontwikkeling, software-applicaties en informatieverwerking. CMG is opgericht in 1964 en is internationaal actief vanuit haar bases in het Verenigd Koninkrijk, de Verenigde Staten, Singapore, China, Nederland, Duitsland, Frankrijk en België. CMG implementeert en ondersteunt applicaties voor klanten over de gehele wereld. CMG is genoteerd aan de effectenbeurzen van Londen en Amsterdam.

CMG levert kennis, producten en oplossingen aan de financiële sector, handel, transport en industrie, telecommunicatie-, media- en nutsbedrijven en overheidsinstellingen. Een groeiend aantal diensten op het gebied van informatieverwerking en andere beheersdiensten wordt geleverd waaronder salarisverwerking, personeelsinformatiesystemen, beheer van call centers en netwerken. Meer informatie over CMG kunt u vinden op www.cmg.com

Voor meer informatie:
CMG Nederland B.V., Contactpersoon: Helen Hosman, Corporate Communicatie manager, el: 020 - 503 30 00, T
Email: (helen.hosman@cmg.nl), Monogram Communication Strategies (MCS) bvContactpersoon: Robert de Moll,
Tel: 023 - 562 82 08, E-mail: (robertdm@monogram.nl)