Verladers: Europees spoorvervoer versneld liberaliseren

Datum nieuwsfeit: 03-12-1999
EVO, Ondernemersorganisatie voor logistiek en transport

NEDERLANDSE VERLADERS MANEN EU TOT VERSNELDE LIBERALISERING SPOORVERVOER

Uit het oogpunt van economie en duurzaamheid is het onverantwoord dat nationale en monopolistische sentimenten het internationale goederenvervoer per spoor in de weg staan. Jaarlijks betaalt het bedrijfsleven in Europa 25 miljard gulden aan spoorvervoer-kosten. Hierop zou 40 procent bespaard kunnen worden: 10 miljard gulden. Versnelde liberalisering van de Europese spoorwegen moet daarom een topprioriteit zijn voor de Europese Raad van Transportministers. Dit is de strekking van het manifest dat mr. D. van den Broek Humphreij, namens de verladersorganisatie EVO en VNO-NCW, vanmiddag heeft aangeboden aan minister Netelenbos van Verkeer en Waterstaat.

Nederlandse verladers overwegen steeds vaker het gebruik van water en spoor. Vooral op langere afstanden en 'droge' bestemmingen is het spoor een interessant alternatief. Doordat verschillende Europese landen hun spoorwegen onvoldoende openstellen voor concurrerende toetreders komt die potentie echter niet uit de verf: internationale treinen ondervinden vertraging aan de grens en doorgaande treinen krijgen onvoldoende prioriteit bij het verdelen van spoorcapaciteit. Nederlandse verladers zijn daarom terughoudend met het toevertrouwen van tijdkritische internationale lading aan nationale monopolies in het railvervoer.

Ondanks de groei van de vervoersmarkt verliest het Europese railgoederenvervoer door de achterblijvende marktwerking nog steeds marktaandeel. Volgens de Europese Commissie is de kans groot dat dit aandeel tot nul daalt, als er geen maatregelen worden genomen. De trage uitvoering van de door de EU ingezette lijn naar liberalisering staat hier haaks op. Met de verzelfstandiging van NS-Cargo en de toetreding van nieuwe goederenvervoerders als ACTS en Short-Lines zit Nederland in de Europese top waar het gaat om liberalisering. Bovendien doet Nederland met de Betuweroute (uitsluitend voor goederentreinen) een grote investering in het internationale railgoederenvervoer.

Het manifest vraagt minister Netelenbos, die overigens bekend staat als voorvechtster van liberalisering, volgende week in de Transportraad geen genoegen te nemen met een compromis dat onvoldoende aansluit op de wensen van het bedrijfsleven. Het Manifest is een initiatief van VNO-NCW, EVO, Railforum, Nederland Distributieland, EFFORRT en het Agrarisch Groothandelsverbond (AGV).

De volgende vertegenwoordigers uit handel, industrie en agrarische bedrijfsleven hebben het manifest mede ondertekend:

ú C.H. van der Hoeven - Koninklijke Ahold NV

ú M. van Handenhoven - AVEBE