Amsterdam houdt vast aan eigen regionale zendmachtiging AT5

Amsterdam.nl
Nieuws & Actueel
|
AMSTERDAM HOUDT VAST AAN EIGEN REGIONALE ZENDMACHTIGING AT5 AMSTERDAM HOUDT VAST AAN EIGEN REGIONALE ZENDMACHTIGING AT5

De inzet van het college van B&W in de toekomst van AT5 blijft onveranderd. AT5 moet op termijn de zender voor de regio Amsterdam met een eigen regionale zendmachtiging worden. De voorgestelde samenwerking met de provincie moet dit perspectief bieden.

Dit heeft de wethouder Lokale Media, Saskia Bruines, op woensdag 1 december bevestigd in een reactie op de verklaring van de Raad van Commissarissen van AT5, waarin zij meedelen de voorgestelde samenwerkingsplannen met de provinciale televisie op de huidige voorwaarden niet te ondertekenen.

De visie van het college op de toekomst van regionale televisie is verwoord in een aantal 'bouwstenen':

* Twee samenwerkende zenders gaan in de behoefte aan regionale tv in de provincie Noord-Holland voorzien: TV Noord Holland en AT5, elk met een eigen editie en onderlinge programma-uitwisseling.

* AT5 is en blijft de tv-zender voor de regio Amsterdam, met een gelijkwaardige, zelfstandige positie ten opzichte van TV Noord-Holland die deze regionale functie voor het overige deel van de provincie Noord-Holland gaat vervullen.

* Bij deze zelfstandige positie behoort dat AT5 komt te beschikken over een eigen regionale zendmachtiging. Dat dit mogelijk is, blijkt uit de situatie zoals die in Zuid-Holland bestaat.

* Met het ministerie van OCW zal overleg worden gevoerd over de technische en juridische condities waaraan voldaan moet worden om de hierboven beoogde situatie te realiseren. De gemeente Amsterdam is bereid om aan het realiseren van voorwaarden waaraan AT5 zal moeten voldoen actief bij te dragen.

* Een snelle start van regionale tv met ingang van januari 2000 in geheel Noord-Holland wordt gerealiseerd door samenwerking van TV Noord-Holland en AT5 op basis van het bedrijfsplan 'In samenwerking naar provinciale televisie' (plan Jurgens).

* Ter wille van het gewenste tempo van invoering en draagvlak wordt wat de gebiedsverdeling tussen beide edities betreft gestart op basis van de status quo. Uiteindelijk moeten gemeenten zelf kunnen bepalen tot welke editie zij komen te behoren. Indien door deze keuzevrijheid de exploitatiebasis van één van de regionale zenders in gevaar zou komen, dan wordt daarin door overheveling van (reclame)opbrengsten voorzien.

De gemeente Amsterdam doet een dringend beroep op de provincie Noord-Holland om een laatste poging te doen de ontstane impasse te doorbreken door middel van een oplossing op basis van de door Amsterdam aangedragen 'bouwstenen'. Niet alleen de Amsterdammers, maar vooral ook de regiobewoners die anders het vertrouwde AT5-programma ingeruild zien voor een ongevraagde provinciale zender zijn hiermee gebaat.

Amsterdam, 3 december 1999Pb-127 Marleen Nieuwenhuis 5522042