MiniWorm.ExploreZIP virus richt ook in Nederland schade aan

ALADDIN KNOWLEDGE SYSTEMS BV

MiniWorm.ExploreZIP VIRUS RICHT OP GROTE SCHAAL SCHADE AAN

MiniWorm.ExploreZIP, een nieuwe variant op het Worm.ExploreZIP virus van afgelopen juni, heeft inmiddels ook in Nederland aanzienlijke schade aangericht op computersystemen en -netwerken.

Het nieuwe virus maakt gebruik van de email-adresbestanden in Microsoft Outlook, Microsoft Outlook Express en Microsoft Exchange om zichzelf razendsnel via Internet email te verspreiden. Bestanden die eindigen met de extentie .doc, .xls, .ppt, .h, .c, .cpp of .asm worden simpelweg vernietigd zodra de gebruiker de email-attachment met de naam 'zipped.files.exe' opent.

MiniWorm.ExploreZIP is een uitermate agressief worm virus. Een willekeurige Internetgebruiker stuurt bijvoorbeeld een email naar iemand die al met MiniWorm.ExploreZIP is geinfecteerd. Het worm virus verstuurd vervolgens automatisch een antwoord op de betreffende email naar de oorspronkelijke verzender. Zodra deze de misleidende email attachment opent is hij vervolgens ook besmet. Door bepaalde technieken kan het worm virus zichzelf veranderen waardoor traditionele antivirus programmatuur het niet kan stoppen tot het moment dat de 'handtekening' van MiniWorm.ExploreZIP is opgenomen in de virusupdate.

Internetgebruikers die Aladdin's eSafe-programmatuur hebben geinstalleerd weten zich automatisch beschermd tegen dit nieuwe vandaalprogramma. Het alleen scannen op virussen is immers niet voldoende in de wereld van het Internet. Het Israelische Aladdin maakt in haar eSafe-programmatuur gebruik van speciaal door haar ontwikkelde gepatenteerde technieken die een pro-actieve bescherming garanderen tegen allerhande bekende en onbekende gevaren van het Internet. Hierdoor zijn specifieke updates tegen vijandige content, zoals MiniWorm.ExploreZIP, niet nodig.

Internetgebruikers die zich willen beschermen tegen MiniWorm.ExploreZIP en soortgelijke toekomstige gevaren kunnen Aladdin's eSafe Desktop gratis downloaden van Aladdin's eSafe-website (www.esafe.com). Naast eSafe Desktop beschikt Aladdin over eSafe Enterprise (voor bedrijfsnetwerken) en eSafe Gateway (voor Internet-firewalls).

Noot voor de redactie voor meer informatie over Aladdin: Aladdin Knowledge Systems (NASDAQ: ALDN), gevestigd in Tel Aviv (Israel), is wereldwijd leider op het gebied van beveiliging van digitale content; van applicatiesoftware tot Internetgebruik en -toegang.

Noot voor redacties