Hoek Loos' CryoClean ontwikkelt mini-droogijsstraalmachine

Datum nieuwsfeit: 03-12-1999

Hoek Loos' CryoClean ontwikkelt mini-droogijsstraalmachine

Ten behoeve van een veelheid aan reinigingstoepassingen ontwikkelde de unit CryoClean van de Schiedamse gassenleverancier Hoek Loos in het verleden reeds twee machines voor het stralen met vaste CO2 (droogijs): de CryoMax I en de CryoMax KII. Nu introduceert het bedrijf de zogenoemde CryoMini; een praktische, verkleinde versie van haar eerdere grote broers.

Zelfs wanneer de CryoMini geheel met droogijskorrels is gevuld, bedraagt haar gewicht minder dan 35 kg. Bij gebruik van het standaard-mondstuk en een straaldruk van 8 bar is het persluchtverbruik gering met 1 à 2 m3/min; overigens is de straaldruk tot 16 bar in te stellen. De opvallend lage bedrijfskosten worden echter met name veroorzaakt door een droogijsverbruik, afhankelijk van de toepassing, van slechts 5 tot 25 kg. per uur. Vanzelfsprekend maken de kleine maten van de machine (ca. 40 l. x 40 b. x 65 h.) haar ook zo ongeveer overal inzetbaar.

Door het gebruik van vaste koolzuur (droogijs) zijn er geen straalmiddelresten (dus ook geen afvalwater) en geen oplosmiddelen. CO2-stralen is niet abrasief, kan ingezet worden tijdens lopende productieprocessen en vermindert in andere gevallen de duur van productiestilstand. Het proces is bij uitstek geschikt voor verontreinigingen met oliën, vetten, harsen, inkten en lakken, lijmsoorten, kunststoffen, anti-roestmiddelen, levensmiddelresten, etc.