Protest: marsepeinen varkens tegen xenotransplantatie

Datum nieuwsfeit: 03-12-1999

Den Haag, 1 december '99

Marsepeinen varkens tegen xenotransplantatie

DEN HAAG - Vrijdag 3 december vanaf 10.00 uur stopt Sinterklaas bij alle leden van de Tweede Kamer een marsepeinen varken in de schoen. De gevulde schoenen staan bij de ingang Plein van het Tweede Kamergebouw. De vereniging Proefdiervrij en de Anti-Vivisectie Stichting (AVS) maken met deze Sinterklaasactie bezwaar tegen xenotransplantatie. Zij pleiten voor een verbod op onderzoek naar xenotransplantatie en vragen extra aandacht voor de ontwikkeling van alternatieven waaronder menselijke donororganen. De kamerleden Dick Stellingwerf en Remie Poppe krijgen de surprise persoonlijk van Sinterklaas overhandigd.

Bij xenotransplantatie proberen wetenschappers organen van dieren geschikt te maken voor transplantatie naar de mens. Mensen met een niet-werkende nier zouden dan bijvoorbeeld de nier van een varken kunnen krijgen. Na het Kerstreces debatteert de Tweede Kamer over xenotransplantatie. Het huidige kabinetsstandpunt is dat xenotransplantatie in principe ethisch aanvaardbaar is. Proefdiervrij en de AVS verzetten zich hiertegen. Zij vinden xenotransplantatie dieronwaardig, onverantwoord, overbodig en dus onaanvaardbaar.

Onmogelijk
Het is nu nog onmogelijk om dierorganen succesvol naar de mens te transplanteren. De dieren moeten eerst genetisch aan de mens worden aangepast. Zou dat niet gebeuren, dan zouden de patiënten de lichaamsvreemde organen onmiddellijk afstoten. Deskundigen noemen het zeer twijfelachtig of dit ooit zal lukken. Intussen lijden en sterven er duizenden dieren tijdens of na deze experimenten. Het gaat daarbij vooral om varkens, omdat hun organen ongeveer even groot zijn als die van mensen. De donordieren worden als kasplantjes in een steriele omgeving gefokt en gehouden, omdat ze van het minste of geringste ziek kunnen worden. Hun eigen afweersysteem is uitgeschakeld, omdat de donororganen anders zouden worden afgestoten.

Verboden
Deskundigen zijn het erover eens dat menselijke donororganen veel beter zijn dan dierlijke. Volgens de Wet op de dierproeven van februari '97 is het verboden om dierproeven te doen waarvoor een goed alternatief bestaat. Voor xenotransplantatie bestaat een uitstekend alternatief: menselijke donoren. Andere mogelijkheden zijn de ontwikkeling van orgaankweken en kunstorganen. Proefdiervrij en AVS vinden daarom dat xenotransplantatie verboden moet worden.

Met de Sinterklaasactie komende vrijdag vragen Proefdiervrij en de Anti-Vivisectie Stichting aandacht voor de proefdieren. Zij pleiten bij de parlementariërs voor een verbod op xenotransplantatie en meer aandacht voor alternatieven.

Meer informatie:
Vereniging Proefdiervrij, Gevers Deynootweg 61, 2586 BJ Den Haag Marja Zuidgeest, directeur Proefdiervrij, tel. 070 306 24 68 06 50 995 675
070 360 13 84 (privé)
Annemieke Anneveldt, woordvoerder tel. 070 306 24 68

De Sint en zijn pieten vullen de schoenen van de parlementariërs vanaf 10.00 uur bij de ingang Plein van het Tweede Kamergebouw.

Mocht u nog vragen hebben over bijgesloten persbericht, bel dan vooral: Vereniging Proefdiervrij
tel. 070 306 24 68
of e-mail (info@proefdiervrij.nl)