Congres over toekomst paardensport

Jumping Amsterdam

Nieuws Item: Congres toekomst paardensport
Datum: 19-11-1999

Tijdens Jumping Amsterdam houdt de International Organisers Alliance (IEOA) haar eerste conferentie op 4 en 5 december 1999 in de Amsterdam RAI onder de titel: Equestrian Sport in the Next Century. Het doel van dit congres is aan alle betrokken partijen duidelijk te maken dat de hippische wedstrijdsport zich in de volgende eeuw sterk zal moeten ontwikkelen tot een aantrekkelijke kijksport, aangepast aan de snel veranderende eisen van deze tijd. Als de paardensport niet tot de top-tien van de meest bekeken sporten gaat behoren, verliest het in de volgende eeuw de belangstelling van sponsors en media. Flexibiliteit en aanpassingsvermogen zullen de sleutelwoorden zijn bij de popularisering van deze tak van sport.

Topruiters, paardensportfederaties en organisatoren van hippische evenementen spelen allemaal een belangrijke rol in deze noodzakelijke ontwikkeling. Maar de concoursorganisaties, willen met dit congres - waarvoor Jumping Amsterdam het initiatief nam - een stimulans geven aan het noodzakelijke proces van veranderingen. Het congres in de Amsterdam RAI beoogt in de eerste plaats bewustwording van de problematiek bij alle betrokkenen te bereiken, alsmede mobilisering van de wil om met elkaar te werken aan oplossingen en het komen tot afspraken over een structuur die uiteindelijk zal leiden tot bevredigende oplossingen.

Voorzitter van het twee-daagse congres is Frank Schreve, de voorzitter van de Nederlandse Hippische Sportbond (NHS). Voorts zullen verschillende internationaal vooraanstaande vertegenwoordigers van de paardensport het woord voeren, onder wie Rodrigo Pessoa, wereldkampioen springen, Bo Helander, secretaris-generaal van de internationale hippische federatie FEI, Joep Bartels, directeur FEI World Cup dressuur, Klaus Pavel, voorzitter van de IEOA en president van het CHIO Aken, Daniel Pautrat, directeur van Eurosport, William C. Steinkraus, ere-lid van de FEI en Isaac Arguetty, initiatiefnemer van de PJA-tour. Het congres, dat wordt georganiseerd door Jumping Amsterdam onder auspiciën van de IEOA, staat open voor nationale en internationale concoursorganisaties, voor (top)ruiters, officials en vertegenwoordigers van nationale en internationale paardensportfederaties, alsmede voor de pers.

Amsterdam, 18 november 1999