Tom Coronel wil met aandelenplan de Formule 1 in

Datum nieuwsfeit: 04-12-1999
Tom Coronel

4 December 1999: Tom Coronel wil met aandelenplan de Formule 1 in

Tom Coronel heeft een business plan gelanceerd dat zijn debuut in de Formule 1 moet financieren. Samen met een aantal bevriende zakenrelaties die hem al sinds jaar en dag steunen is de B.V. 'The Racing Dutchman' opgericht. Deze B.V. zal aandelen van 250 gulden per stuk uitgeven die een werkkapitaal van tussen de 10 en 14 miljoen gulden moet opleveren. Dit zou genoeg moeten zijn om Tom te laten concureren met andere kapitaalkrachtige coureurs die nog in de markt zijn voor de schaarse plaatsen die nog vrij zijn in de Formule 1. De aandeelhouders - en dat kunnen zowel particulieren als institutionele beleggers zijn - delen mee in de revenuen die Coronel's carrière zal opleveren. De kern is dan ook: als de coureur verdient, doen dat ook de aandeelhouders, maar andersom geldt natuurlijk het zelfde in deze avontuurlijke branche.

Het plan van Tom kan uniek genoemd worden voor Nederland. Alleen golfer Maarten Lafeber kwam eerder met een aandelenplan, maar dit was voornamelijk om zijn levensonderhoud te financieren. Voor Coronel gaat het natuurlijk om veel grotere bedragen. Desondanks zijn de initiatiefnemers vol vertrouwen dat het benodigde kapitaal er komt. "Ik ben echter ongelooflijk verrast hoe 'hot' de Formule 1 momenteel is en hoe Tom bij het Nederlandse bedrijfsleven aanslaat", aldus Jeroen Schothorst, één van de bedenkers van het businessplan. "We willen 5 tot 7 miljoen dollar uit de markt halen en ik ben ervan overtuigd dat we dat in Nederland wegzetten. Dat startkapitaal krijgen we op tafel, want er is voldoende animo voor. Alle marketeers zijn zich bewust van de impact van Formule 1. Tot twee, drie jaar geleden leefde het vooral bij de 'inner circle' maar nu ook bij het grote publiek. Daarom willen we ook particuliere beleggers bij ons project betrekken zodat een wisselwerking met Tom ontstaat en je een breed draagvlak creëert", aldus Schothorst.

Op de website en in de zaterdag editie van 'De Telegraaf' is een uitgebreid artikel te vinden over het businessplan van 'The Racing Dutchman'.