Concert 'Belkis Akkale' in Gent

UNIEK CONCERT !!!

BELKIS AKKALE - TOLGA SAG - ERDAL ERZINCAN
zondag 5 december - 17u
Concertzaal De Bijloke - Jozef Kluyskensstraat 2 - 9000 Gent prijs 350/400 frank
reductie in vvk, voor studenten, gepensioneerden en mensen die leven van een vervangingsinkomen
organisatie: Intercultureel Ontmoetingscentrum i.s.m. vzw A.K.D. en vzw Kardelen
info en reservatie: 09/265 98 28

De baglama, saz of Turkse langhalsluit wordt bespeeld van Centraal-Azik tot in de Balkan. Ooit werd de baglama (wat betekent: het binden van de vele verplaatsbare fretten op de lange hals) door Turkmeense nomaden meegebracht naar Anatolik, waar hij nog altijd veel bespeeld wordt. In de dorpen van Midden- en Oost-Anatolik, maar ook op de yaylas, de bergweiden aan de Middellandse en de Zwarte Zee, vindt men bij vele mensen thuis wel een of meerdere baglamas. De baglama is hit instrument van de eeuwenoude Aflsik-traditie van de troubadours, de soefi-muziek van de alevieten en veel andere vormen van volksmuziek. Ook wordt hij in de moderne muziek gebruikt, zowel in de populaire arabesk als in de popmuziek.
In de Turkse volksmond heet de baglama saz, wat het instrument betekent.

Tolga Sag en Erdal Erzincan zijn twee virtuoze sazspelers van de nieuwe generatie. Ze hebben elk een zeer persoonlijke stijl, gebaseerd op grote kennis van de traditionele muziek. Hun spel op de saz is fascinerend en soms adembenemend.
Tolga Sag en Erdal Erzincan treden regelmatig op als solist of samen met andere musici, ensembles en orkesten. Behalve om hun meesterschap op de saz, zijn ze geliefd om hun prachtige stemmen. Het publiek weet niet waarvoor te kiezen: het fabelachtige instrumentale spel met meeslepende improvisaties, waarop het meesterschap op het instrument in al zijn facetten wordt getoond, of de pure troubadoursliederen, waarin wordt gezongen over leven, liefde, legenden en wijsheden, kortom alles wat mensen bezielt en kan inspireren.

Ze begonnen - net als alle grote saz-muzikanten - al op zeer jonge leeftijd te spelen en werden opgeleid in de traditionele meester-leerling traditie. Erdal Erzincan staat reeds voor de tweede maal op een Gents podium. Tolga Sag is de zoon van die andere saz-legende Arif Sag. Samen met o.a. Arif Sag zijn ze bekend om het herstel van de traditionele uitvoering van de volksmuziek, terug van de symfonieachtige orkeststijl van de TRT (Turkse Radio en Televisie).

Tijdens het unieke concert van 5 december zullen de beide musici als solist in ruime mate de eigen persoonlijke stijl, techniek, bijzonderheden en hoogten in muziek, zang en improvisatie tentoonspreiden. Daarnaast zijn zij meesters in het houden van muzikale dialogen, waarin zij hun instrumenten de meest spannende en sprankelende samenspraak laten houden. Hun repertoire is een van de meest kleurrijke in zijn genre.

Samen begeleiden ze een andere levende legende van de Turkse volksmuziek, de charismatische zangeres Belkis Akkale. Belkis Akkale staat reeds meer dan 20 jaar op de planken en is in Turkije zonder enige twijfel de meest beroemde uitvoerder van de T|rk|-muziek. Deze populaire muziekstijl vermengt op een vloeiende wijze elementen uit de plattelandsmuziek en de stadsmuziek. Haar album T|rk| T|rk| T|rkiyem (jammer genoeg enkel verkrijgbaar op cassette) is misschien wel het beste ooit geproduceerd in het genre.
Belkis Akkale is niet enkel in eigen land een graag geziene gast. Ook tijdens haar optredens in Europese steden trekt ze volle zalen en bekoort zowel de oudere als jongere generaties. Sober en tragisch, melancholisch en warm - meer dan een unieke kans voor het Gentse publiek om kennis te maken met deze Oemm Chalsoem van Klein-Azik.

Dit concert is een co-organisatie van het Intercultureel Ontmoetingscentrum van de stad Gent, vzw A.K.D. en vzw Kardelen.

Het Intercultureel Ontmoetingscentrum is een wereld-cultuur-huis gelegen in de multiculturele wijk Sluizeken-Ham, dichtbij de Gentse haven, in het verlengde van de Kongo- en Bomastraat, straatnamen die verwijzen naar de intensieve contacten tussen een havenstad als Gent en de wereld.
Het Intercultureel Ontmoetingscentrum is een cultuurwerkplaats, muziekschool en ontmoetingscentrum voor autochtonen en allochtonen. De ruimtes worden ter beschikking gesteld voor toneel-, dans-, muziek- en koorrepetities, taallessen, lezingen, vergaderingen en concerten. Naast de tweewekelijkse huisconcerten organiseert het Intercultureel Ontmoetingscentrum grotere concerten op verplaatsing. Bij de programmatie van deze concerten probeert het centrum de nadruk te leggen op Turkse en Maghrebijnse muziekgenres.

vzw A.K.D. (Anadolu K|lt|r Dernegi - Anatolische Culturele Vereniging) is een Gentse socio-culturele vereniging. In het bijzonder legt A.K.D. zich toe op het ondersteunen van alevitische cultuuruitingen. De vereniging bouwde de voorbije jaren ervaring op als concertorganisator.

Ook vzw Kardelen is een jonge Gentse culturele vereniging, voornamelijk actief als organisator van Turkse podiumkunsten (zowel muziek als theater).