Hp geeft broncodes e-speak-technologie vrij

Datum nieuwsfeit: 06-12-1999
Hewlett-Packard persbericht

HP GEEFT BRONCODES
E-SPEAK-TECHNOLOGIE VRIJ

Amstelveen, 6 december 1999 - Hewlett-Packard stelt de broncodes van zijn e-speak-technologie vrij beschikbaar op internet. Er zal bovendien een e-speak Developer Program worden opgesteld en een ontwikkelkit voor toepassingen op basis van het Wireless Application Protocol (WAP).

De broncodes zijn vanaf 8 december te vinden op www.e-speak.net . Voor die datum kunnen bèta-versies van de developerkit - inclusief APIs, programmeerinstructies, documentatie en voorbeelden van e-speak-toepassingen - worden gedownload van
www.hp.com/e-speak/developers . Op deze site kunnen software-ontwikkelaars zich ook aanmelden voor deelname aan het e-speak Developers Program. Het Developers Program voorziet in een groot aantal ontwikkelinstrumenten, een 'e-speak-community van professionele softwareontwikkelaars, een serie technische web-cast programmas, een nieuwsgroep en discussiegroepen. Ook is er een Ask the architect discussie, een maandelijkse verkiezing van de beste e-speak-ontwikkelaar en de mogelijkheid om het e-speak Developer Certificaat te verkrijgen.

Mobiele E-services
HP heeft een speciale e-speak Developer Kit in ontwikkeling voor mobiele e-services op basis van het Wireless Application Protocol (WAP). Daarmee kunnen snel applicaties en diensten worden ontwikkeld voor mobiele apparatuur. Deze Kit komt in januari volgend jaar beschikbaar en wordt gratis geleverd op CD-ROM.

Oplossingen
HP maakt ook bekend samen met Telia en Ericsson te werken aan een complete oplossing waarmee gebruikers hun servicedienst kunnen beheren. Op basis van geregistreerde storingsmeldingen wordt automatisch bepaald welke service-engineer over de juiste kwalificaties beschikt en zich op de juiste plaats bevindt om de storing snel te kunnen verhelpen. Deze oplossing komt in de loop van 2000 beschikbaar.

HP, Helsinki Telephone en Comptel werken bovendien samen aan een multimedia-oplossing voor bedrijfstrainingen op afstand. E-speak opent daarvoor geheel nieuwe wegen. Niet alleen kunnen nieuwe cursussen snel worden ontwikkeld, maar ook systemen voor de registratie van het gebruik van het cursusmateriaal en de facturering. Een pilotversie hiervan zal in januari operationeel zijn.

Hewlett-Packard is een toonaangevende leverancier van oplossingen en services voor computing en imaging voor zakelijke gebruikers en thuisgebruikers. De activiteiten van HP zijn gericht op het maximaal benutten van de mogelijkheden van internet voor zijn gebruikers en de verspreiding van elektronische diensten. HP introduceert Agilent Technologies als een onafhankelijk bedrijf medio 2000. Agilent bestaat uit HP's organisatie voor de productie en verkoop van test-en-meetapparatuur, halfgeleiders, medische systemen en apparatuur voor chemische analyses. Agilent is marktleider in verschillende marktsegmenten

HP heeft 83.200 werknemers in dienst en behaalde in 1999 een omzet van circa 42,4 miljard dollar. In Nederland heeft HP vijf vestigingen waar zo'n 3000 mensen werken. De omzet van Hewlett-Packard Nederland bedroeg in 1999 ruim 2 miljard gulden. De omzet van Agilent Technologies in Nederland bedroeg in 1999 circa 175 miljoen gulden.

Dit bericht is in het Engels beschikbaar via: NewsDesk