Meer samenwerking tussen bedrijven op technologisch gebied

6 december 1999
Nummer: 34
Inlichtingen: drs. A.P. Muizer

Bedrijven die op technologisch gebied samenwerkingsverbanden hebben met andere organisaties, breiden deze samenwerking steeds meer uit. Reden hiervoor is de toenemende dynamiek en onzekerheid in de bedrijfsomgeving. Denk aan veranderende concurrentie, technologische ontwikkelingen en ontwikkelingen in relatie met de afnemers. De technologische samenwerking richt zich veelal op de ontwikkeling van nieuwe producten (diensten) en/of technologieën. Versterking van de concurrentiepositie wordt als belangrijkste effect van de samenwerking gezien, maar ook een grotere export en winst. De meeste bedrijven zijn tevreden over hun belangrijkste samenwerkingsverband en -partner. Dit blijkt uit onderzoek van EIM onder deelnemers aan een panel, bestaande uit bedrijven die op technologisch gebied samenwerken.

Markttrends beïnvloeden technologische samenwerking

In de derde en tevens laatste meting van het panel is gekeken naar de invloed van belangrijke markttrends als internationalisering, vraagontwikkelingen, technologische ontwikkelingen en ontwikkelingen op ICT-gebied. Deze trends blijken de mate en de aard van technologische samenwerking tussen bedrijven sterk te beïnvloeden. Ruim de helft van alle nog samenwerkende panelleden is hierdoor in de afgelopen jaren meer gaan samenwerken op technologisch gebied.

Technologische samenwerking voor nieuwe producten

Technologische samenwerking is vaak een vast onderdeel van de bedrijfsvoering, met als belangrijkste doel nieuwe producten (diensten) en/of technologieën te ontwikkelen. In vergelijking met de meting in 1997 blijkt echter ook kennisvergaring een belangrijk doel te zijn geworden van de samenwerking. Verder wordt versterking van de concurrentiepositie als belangrijkste effect gezien. Ongeveer de helft van alle samenwerkende bedrijven ervaart ook een positief effect van de samenwerking op de export en de winst. De meeste bedrijven zijn tevreden over de resultaten van hun belangrijkste samenwerkingsverband en de belangrijkste samenwerkingspartner.

Bestellen

De publicatie 'Technologische samenwerking in de industrie en de zakelijke diensten 1999' (prijs 50,-) kunt u ook bestellen per telefoon (079 341 36 34) of per fax (079 341 50 24) onder vermelding van het bestelnummer A9907. Tegelijk met de publicatie ontvangt u de rekening.