PUR-houder computermuis voorkomt rugklachten

Datum nieuwsfeit: 06-12-1999
Bayer AG Benelux

Polyurethaan: ideale kunststof voor veeleisend industrie-design.

Zacht nestje voor de "MediMouse".

PUR-houder verenigt functionaliteit met attractief design.

LEVERKUSEN - Rugklachten als gevolg van een slechte houding komen steeds vaker voor. Het stellen van de diagnose wordt echter eenvoudiger: een zogenaamde "MediMouse" voor stralingsvrije aftasting van de ruggengraat helpt de orthopedist snel aan de noodzakelijke informatie over houdings- en bewegingsproblemen. Belangrijkste onderdeel van het systeem, op de markt gebracht door de Zwitserse firma Idiag in Volketswil na gezamenlijke ontwikkeling met BID, Industrial Design & Consultancy in Zürich, is de houder uit het polyurethaan Bayflex®: deze beschermt de MediMouse als deze niet gebruikt wordt en integreert alle voor de ontvangst van de meetgegevens noodzakelijke elementen.

De "MediMouse" wordt als een massagerol langzaam over de huid langs de wervelko-lom van de patiënt gehaald. De meetkop past zich hierbij vanzelf aan de contouren van de rug aan. Omdat de aanwezigheid van snoeren het werk zouden bemoeilijken zendt de "MediMouse" de data radiografisch naar een basisstation, dat een ontvanger met een 90 cm antenne bevat. Een aangesloten computer leest de meetwaarden uit. Na gebruik wordt de "MediMouse" op de houder geplaatst.

De producent, de Zwitserse firma W+S Form Schaum AG, in Hinwil-Hadlikon, heeft deze componenten volledig uit het polyurethaan-integraalschuim Bayflex® vervaardigd. Het geraffineerde design in combinatie met dit veelzijdige materiaal maakt toepassing van complexe elementen overbodig: de ontvangsteenheid kan in een eenvoudige en goedkope kunststof houder worden geplaatst, welke in een uitsparing in het PUR-deel wordt geschoven.

Voor de verankering zorgt alleen de elasticiteit van het polyurethaan. Omdat voor bevestiging geen schroeven of deksels nodig zijn, is de montage van het toestel zeer eenvoudig en daardoor zeer efficiënt; een eventueel defect geraakte ontvanger kan zelfs door een leek verwisseld worden. Ook het aanbrengen van rubber voetjes was bij de constructie overbodig, omdat het PUR-materiaal zelf voor goede standvastigheid op tafels en andere gladde oppervlakten zorgt.

Wanneer het apparaat niet gebruikt wordt, zorgen de elasticiteit en zachtheid van het toegepaste polyurethaan voor optimale bescherming van de "MediMouse", die als precisie-instru-ment tegen stoten of ruwe behandeling moet worden beschermd; de wieltjes en de gevoelige wielophanging zijn door het PUR-schuim optimaal beschermd. Het apparaat ligt ook prettig in de hand. Het is een functionele en aantrekkelijke aanwinst voor het bureau van de arts.

Mijdrecht, 6 december 1999 (99-0597)