Belgische tomatenexport lijdt onder dioxine-crisis

Datum nieuwsfeit: 06-12-1999
TuinbouwNet

Belgische tomatenexport lijdt onder dioxine-crisis

Door de dioxine-crisis is de Belgische exportwaarde van tomaten in het eerste halfjaar van 1999 met acht procent gedaald vergeleken met het afgelopen jaar. De overkoepelende veilingorganisatie VBT heeft al bij de overheid aangeklopt voor een schadevergoeding. Dit meldt het blad Proeftuinnieuws.

"Tomaten en ook aardbeien hebben het zwaarst geleden van de crisis. Het bestuur van de Vereniging van Belgische Tuinbouwveilingen (VBT) heeft dan ook reeds concrete stappen ondernomen bij de overheid om de geleden schade via overheidstussenkomst te recupereren", zo is te lezen in Proeftuinnieuws. "Vooral Frankrijk en Duitsland (de belangrijkste handelspartners) waren tijdelijk huiverig om groenten en fruit uit België te betrekken."

De totale export van Belgische verse groenten (gemeten in kilo's) liep in de eerste zes maanden van dit jaar met zestien procent terug vergeleken met 1998. Vooral de uitvoer van prei en witlof viel klein uit door een beperkt aanbod als gevolg van de weersomstandigheden. Door de goede prijzen kwam de exportwaarde van beide producten wel hoger uit.

De uitvoer van sla heeft vreemd genoeg weinig te lijden gehad van de dioxine-crisis. Volgens cijfers van de Belgische uitvoerhandel bleef de export in kilo's nagenoeg gelijk aan die van 1998 en nam de waarde zelfs met dertien procent toe. Ook de uitvoer van bloemkool liep goed, terwijl Belgische paprika's en komkommers in de eerste helft van dit jaar niet zo in trek waren vergeleken met 1998.