Supermarkten zien weinig brood in e-commerce

Datum nieuwsfeit: 07-12-1999
Vindplaats 2

7 december 1999
Nederlandse retailer internationaal buitenbeentje

SUPERMARKTEN ZIEN WEINIG BROOD IN E-COMMERCE

Ondanks de grote groei van e-commerce en het aantal consumenten dat 'on-line' inkopen doet, blijft het traditionele winkelbedrijf in ons land de nodige scepsis houden over de commerciële mogelijkheden van virtuele verkoop. Daarmee wijken de Nederlandse retailers sterk af van hun buitenlandse collega's. Onderzoek van Ernst & Young Consulting toont in alle westerse landen een explosieve groei aan van vraag én aanbod van consumenten-producten op het Internet. Alleen de supermarkten in ons land zien nog weinig brood in een rol als 'e-tailer'. In sommige opzichten is dat begrijpelijk, vindt Emile Ruempol van Ernst & Young Consulting. "Toch kan de Nederlandse retailer de ogen niet blijven sluiten voor wat gaande is in het buitenland en onder de consumenten in eigen land", aldus Ruempol.

In het Europese On-line Retail onderzoek dat vandaag wordt gepresenteerd, springt met name het Verenigd Koninkrijk eruit. Vier van de vijf consumenten met een Internetaansluiting is van plan om dit jaar voor de traditionele kerstinkopen on-line te gaan shoppen. In 1998 was dat nog slechts 26 procent. Bovendien is het aantal virtuele winkels aanzienlijk toegenomen. In Engeland spreekt men dan ook van de eerste eChristmas. De Verenigde Staten blijven overigens wereldwijd koploper op het gebied van on-line winkelen, zo blijkt uit vergelijkbaar recent Amerikaans onderzoek van Ernst & Young. Inmiddels bieden twee van de drie Amerikaanse winkeliers de mogelijkheid om inkopen te doen via de elektronische snelweg. De winkelketens in de VS verwachten dat de omzet uit deze 'e-tail' activiteiten binnen vier jaar zullen vertienvoudigen.

Schril contrast
Deze gegevens staan in schril contrast met de Internetactiviteiten van Nederlandse winkelketens. Uit een inventarisatie door Ernst & Young van het Internetgebruik van de 120 grotere Neder-landse winkelketens - zowel in de levensmiddelenbranche als in non-food producten - blijkt dat slechts vijftien procent de mogelijkheid voor on-line winkelen biedt. Zestig procent van de bedrijven heeft zelfs geen eigen website. Dat met name de supermarkten weinig brood zien in een rol als e-tailer, kwam eveneens naar voren in het deze maand gepubliceerde State of the Art in Food-onderzoek van Ernst & Young Consulting en Elsevier bedrijfsinformatie. Een kleine meerderheid van de ondervraagde fabrikanten en retailers voorspelde voor Internet weliswaar een goede toekomst, maar de aarzelingen over de eigen rol daarin werden niet onder stoelen en banken gestoken. Het meest uitgesproken was directeur H. Bruijninks van Albert Heijn. "In de komende vijf tot tien jaar blijft e-commerce een illusie. Het zal altijd een marginaal gebeuren blijven, minder dan drie procent van de markt", aldus de topman van 's lands grootste kruidenier tegen de onderzoekers.

"Opvallend maar begrijpelijk"
Emile Ruempol van Ernst & Young Consulting vindt de scepsis van de Nederlandse winkeliers "opvallend, maar ten dele wel begrijpelijk". Door de relatief grotere winkeldichtheid en de lage marges op levensmiddelen, is het aanbieden van vooral versproducten via het Internet voor super-markten nauwelijks interessant. Ruempol: "In Amerika heb je een auto nodig om te winkelen, maar in Nederland is er binnen een straal van 500 meter wel een supermarkt te vinden. De extra kosten die nodig zijn voor de opzet van een Internet-infrastructuur, de verwerking van on-line bestellingen en het vervoer naar het huis van de koper, zal ook de consument niet willen betalen. Die gaat wel even naar de winkel." Overigens verwacht Ruempol dat bulkgoederen als luiers en wasmiddelen en duurzame artikelen als boeken en CD's wel steeds vaker via het Net verkocht worden. Alleen zal dan vaak de fabrikant zelf de aanbieder zijn, omdat fabrikanten via het Internet rechtstreeks de consument kunnen benaderen en de winkelier niet meer nodig hebben.

De "gezellige" virtuele supermarkt
Wanneer de fabrikant voor sommige producten zelf als winkelier optreedt, staat tegenover de hogere logistieke kosten het wegvallen van de marge die supermarkten de consument doorbe-rekenen. Daarmee kan tegemoet worden gekomen aan een belangrijke wens van de on-line shopper: lagere prijzen. De Internet-consument wil verder volledige garantie op de betaling met een creditcard, meer keuzemogelijkheden en bescherming van privacygevoelige informatie. De e-tailer zal ook veel werk moeten maken van het zorgen voor een bestendige relatie met 'zijn' klanten. In tegenstelling tot de klassieke consument die doorgaans bij een vaste winkel bood-schappen deed, kan de ongebonden Internet-shopper wereldwijd terecht voor de beste koopjes. "De e-tailer moet de klant hetzelfde gevoel geven als hij of zij in een 'fysieke' winkel krijgt. Voor ons land betekent dat bijvoorbeeld dat virtuele winkels dus ook op de een of andere manier iets gezelligs moeten hebben. Alleen door sfeer, klantvriendelijkheid en service, kunnen e-tailers de surfende consument vasthouden", aldus Ruempol.

Einde bericht

Haveneind 7 b/c/d, Sommelsdijk