Telfort met Cisco geselecteerd als preferred supplier

Datum nieuwsfeit: 07-12-1999
Telfort persbericht

Utrecht, 7 december 1999 Telfort met Cisco preferred supplier GigaPort-Netwerk

Op basis van een openbare tender heeft GigaPort een partner gekozen voor de levering van de nationale research-infrastructuur van het GigaPort-Netwerk. Telfort is hiervoor, met Cisco Systems als partner, geselecteerd als preferred supplier.

GigaPort is een project van de Nederlandse overheid, industrie, onderwijsinstellingen en onderzoeksinstituten. Doelstelling van GigaPort is Nederland een voorsprong te geven in de ontwikkeling en het gebruik van geavanceerde en innovatieve Internettechnologie. GigaPort-Netwerk, onderdeel van GigaPort, kan zich meten met de beste onderzoeksnetwerken in de wereld en biedt bedrijven en instellingen een state-of-the-art testomgeving voor de ontwikkeling van nieuwe netwerk)diensten.

GigaPort heeft via de openbare aanbesteding zeven aanbiedingen ontvangen met voorstellen om de GigaPort-backbone te leveren op basis van de nieuwste technologieën. Op basis van de in de tender gestelde criteria is het samenwerkingsverband van Telfort gekozen als preferred supplier. Dit betekent dat met deze combinatie verder gewerkt gaat worden om te komen tot de gunning.

Bij de realisatie van het nieuwe netwerk zal gebruik worden gemaakt van nieuwe Internettechnologieën, te weten IP over DWDM-technologie. Aan het einde van het GigaPort-project, in het jaar 2002, zullen snelheden in de backbone van 80 Gbit/s mogelijk zijn.

Telfort

Telfort is de telecom joint-venture tussen BT (British Telecom) en de NS (Nederlandse Spoorwegen). Het bedrijf is aanbieder van nationale en internationale telecommunicatie-diensten in Nederland aan de zakelijke- en de consumentenmarkt. Momenteel heeft Telfort 1650 medewerkers in dienst. Klanten zijn onder andere de multinationals Shell, Unilever, Akzo Nobel, KPMG, BP en NS. Telfort is actief op de MKB-markt met Directe Zaken. Het Telfort Pak&Bel concept heeft mobiele communicatie makkelijk en toegankelijk gemaakt voor de Nederlandse consument.

Cisco Systems

Cisco Systems, Inc (NASDAQ: CSCO) is wereldwijd marktleider op het gebied van netwerkoplossingen voor Internet. Het hoofdkantoor is gevestigd in San Jose, Californië. In Nederland is Cisco gevestigd in Amsterdam. Cisco heeft meer dan 18.700 werknemers en realiseerde in boekjaar 1999 een totale omzet van 12,15 miljard dollar.

Profiel GigaPort

GigaPort is een initiatief van de ministeries van Economische Zaken, Verkeer en Waterstaat en Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen. GigaPort wordt uitgevoerd onder verantwoordelijkheid van de Stuurgroep GigaPort. GigaPort-Netwerk wordt gerealiseerd door SURFnet bv; GigaPort-Applicaties door het Telematica Instituut.