Jubilee 2000 start tweede campagne voor schuldkwijtschelding

Datum nieuwsfeit: 07-12-1999

Amsterdam, 3 december

JUBILEE 2000 claimt meevallers

"Geef Kok een steuntje in de rug". Met deze slogan start Jubilee 2000 haar tweede grote publiekscampagne.

Op 7 december om 13.30 uur in de Staatspassage (hal) van het Tweede Kamergebouw in Den Haag, ontvangen de voorzitters van de Vaste Kamercommissies van Financiën en Buitenlandse Zaken uit handen van Hans Kruijssen, Algemeen directeur van Cordaid de eerste kwartjeskaart.

De kwartjeskaart is een publieksactie waarbij de afzender een briefkaart stuurt aan Minister President Kok met daarop een kwartje geplakt als symbolische bijdrage voor kwijtschelding van de bij Nederland uitstaande schulden van ontwikkelingslanden.

Jubilee 2000 wil dat de meevallers van dit jaar deels ingezet worden om de schulden van ontwikkelingslanden kwijt te schelden. Door de hoge schuldenlast hebben ontwikkelingslanden te weinig geld om te besteden aan belangrijke zaken als onderwijs en gezondheidszorg. Ook Nederland ontvangst jaarlijks rente en aflossing van landen die daardoor te weinig geld hebben voor hun eigen bevolking. De kwartjesactie dient ter ondersteuning van dit pleidooi.

Jubilee 2000 vraagt in de eerste plaats een kwijtschelding voor de 17 landen die door minister Herfkens zijn geselecteerd op basis van goed bestuur. Door de kamerleden te vragen hiervoor een claim op de najaarsnota te leggen verzilvert de Jubilee 2000 campagne de steun die de politiek het afgelopen jaar al gaf aan de campagne.

De Jubilee 2000 campagne is een wereldwijde actie die pleit voor schuldkwijtschelding van de armste ontwikkelingslanden in het jaar 2000. Bij de Jubilee coalitie in Nederland zijn 110 maatschappelijke organisaties aangesloten

Bel voor meer informatie met:

Wemos, Sjoera Dikkers 020 - 4688388, privé 020-4636700 of mobiel: 06-26138087