Cap Gemini geeft boek uit: "Work-groups and Soft Skills"

Datum nieuwsfeit: 07-12-1999
Cap Gemini

Cap Gemini schrijft boek over het belang van soft skills

Winnende teams in de ICT-sector

Cap Gemini brengt in samenwerking met Uitgeverij Academic Service een uniek boekwerk uit over 'soft skills': "Work-groups and Soft Skills". Het boek is geschreven door Mark Hoogenboom en Petra van Krugten-Elgersma, beiden senior consultant bij Cap Gemini Nederland B.V. In het boek gaan de auteurs in op de functie en uitvoering van soft skills in relatie tot ICT-projecten. Het boek draait om de vraag hoe winnende teams te creëren en te behouden. Het boek is deze week dan ook aangeboden aan de roeiers Ronald Florijn, Olympisch kampioen in Seoul en Atlanta, en Laurien Vermulst, meervoudig WK-medaillewinnares en werkzaam bij Cap Gemini. Het boek is vanaf deze maand verkrijgbaar in de boekhandel.

Binnen de werkzaamheden van IT-professionals zijn zaken als teambuilding, verwachtings-management en conflicthantering net zo belangrijk geworden als IT-vaardigheden. Als gevolg van een kortere 'time-to-market' worden projectdoelstellingen steeds vaker tijdens de bouwfase bijgesteld. Dit vraagt om een werkwijze waarbij, in nauw overleg met de eindgebruikers, wordt gewerkt aan het eindproduct waarvan de specificaties bij aanvang nog niet in detail zijn vastgelegd: iteratieve softwareontwikkeling. Hoogenboom en Van Krugten: "Om zo'n iteratief proces goed te kunnen begeleiden, is intensieve en effectieve interactie tussen betrokken partijen van groot belang. IT blijft immers mensenwerk."

De auteurs geven workshops aan een tiental klanten van Cap Gemini. Binnen Cap Gemini trainen zij zowel technology- als business consultants. "Op basis van onze ervaringen met iteratieve softwareprojecten en na drie jaar intern workshops te hebben gegeven over soft skills, signaleerden we dat zowel klanten als een bredere doelgroep binnen Cap Gemini meer over dit onderwerp wilden weten en soft skills wilden beheersen."

Praktisch boek
Naast onderwerpen als werkgroepen, de facilitator, teamgedrag, verwachtingsmanagement en communicatie, wordt ingegaan op mogelijke hulpmiddelen om tot een winnend team te komen. De nadruk ligt hierbij op het ontwikkelen en het inzetten van vaardigheden in de eigen organisatie.

Het boek is tweetalig (Engels en Nederlands) en bevat een CD-rom met daarop de Work-group Soft Skills (WGSS)-website. Deze site helpt de lezer bij het koppelen van IT-professionalisme met faciliteervaardigeheden. Vanaf deze maand is het boek verkrijgbaar in de boekhandel (fl 49,50, ISBN: 90 395 1317 1).

Over Cap Gemini
Cap Gemini is een professionele dienstverlener in de markt voor management-consulting en informatietechnologie. Cap Gemini Nederland B.V. maakt onderdeel uit van het beursgenoteerde Cap Gemini N.V. Met een omzet van ruim 1,43 miljard gulden in 1998 en ruim 7.000 medewerkers heeft het bedrijf een leidinggevende positie in de Benelux. Cap Gemini N.V. maakt deel uit van de internationale Cap Gemini Group, die in 1998 een omzet behaalde van meer dan 4 miljard euro en wereldwijd 40.000 medewerkers telt.

Bart Sikking
030- 252 6186
(bart.sikking@capgemini.nl)

© Cap Gemini Nederland B.V.