MKB-Nederland eist betere aanpak criminaliteit

Datum nieuwsfeit: 07-12-1999
MKB-Nederland

MKB Nieuws, bericht

07-12-1999
MKB-Nederland eist betere aanpak criminaliteit Overvallen met geweld worden een steeds groter probleem voor ondernemers. MKB-Nederland krijgt per week inmiddels enige tientallen telefoontjes van ondernemers die zich bedreigd voelen of met overvallen te maken hebben gehad. Dit probleem doet zich voor in alle sectoren van het mkb, zowel op bedrijven- en industrieterreinen als in winkelcentra. Bovendien is het niet meer alleen een probleem van de grote steden, maar komt het voor in alle steden en regio´. MKB-Nederland stelt nu concrete akties in een aantal steden voor om de hand over hand toenemende criminaliteit een halt toe te roepen. Dit zei MKB-Nederland Voorzitter drs J. de Boer tijdens het jaarcongres van de ANKO, de Koninklijke Algemene Nederlandse Kappersorganisatie, in Den Haag. Het gevoel van onveiligheid neemt hand over hand toe, zowel onder ondernemers als onder hun medewerkers. De laatste jaren is criminaliteit zelfs bepalend geworden voor ondernemers om zich ergens wel of niet te vestigen. Dit is een verontrustend gegeven. MKB- Nederland heeft bovendien het gevoel dat de diverse overheden maar met elkaar blijven overleggen en er geen concrete maatregelen worden genomen.
MKB- Nederland heeft daarom dezer dagen bij het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijkszaken aan de bel getrokken en een concrete aanpak voorgesteld. MKB-Nederland wil in een vijftal steden onderzoeken onder ondernemers, werknemers en gemeentebestuurders hoe de situatie ervoor staat en wat inmiddels voor akties zijn ondernomen om de veiligheid te garanderen. MKB-Nederland wil dit onderzoek laten plaatsvinden in een aantal grote steden, in het bijzonder in Amsterdam, Arnhem, Breda, Leeuwarden en Utrecht. Deze steden zijn niet geselecteerd omdat het criminaliteitsprobleem hier het grootst zou zijn, maar vanwege de geografische spreiding. Voor eind maart 2000 wil MKB-Nederland in deze vijf steden boven tafel hebben hoe vaak overvallen plaatsvinden, of het aantal overvallen is toegenomen, hoe het staat met het gevoel van (on)veiligheid bij ondernemers- en werknemers, welke maatregelen inmiddels zowel door ondernemers als gemeente zijn genomen om problemen te voorkomen en of er een goed resultaatgericht overleg is om problemen aan te pakken. Het onderzoek zal zich tevens richten op de vraag of ondernemers hun bedrijf vanwege onveiligheid denken te verplaatsen danwel te beëindigen en of ondernemers een extra drempel ervaren in de werving van medewerkers.

De gegevens zullen eind maart worden aangeboden aan de gemeentebesturen en het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijkszaken. Vanuit deze gegevens en ervaringen zullen oplossingsmodellen voor de verschillende steden in Nederland worden gemaakt, waarmee de criminaliteit daadwerkelijk kan worden teruggedrongen.

MKB-Nederland accepteert niet meer dat er opnieuw jarenlang wordt gepraat over het probleem. Concrete akties zullen de criminaliteit een halt moeten toeroepen.