Siemens introduceert wasautomaat voor outdoor-kleding

Datum nieuwsfeit: 07-12-1999

Siemens Nederland N.V. Index Search Contact Home

Primary navigation buttons

Recente persberichten Archief persberichten Persberichten zoeken Internationale persberichten Foto catalogus

XL Outdoor nl

Zoetermeer, dinsdag 7 december 1999

Siemens introduceert wasautomaat met speciaal programma voor outdoor-kleding

De Siemens XL Outdoor is een wasautomaat die een uniek wasprogramma heeft voor outdoor-kleding; kleding die gemaakt is van non-woven textiel. Dit waterdichte, maar ademende textiel wordt veel gebruikt bij regen- of buitensportkleding. Om de zogenoemde membraankleding haar kwaliteit te laten behouden is een speciaal wasprogramma gewenst. De Siemens XL Outdoor biedt deze mogelijkheid.

Een groot gedeelte van het jaar heeft het weer bij ons maar drie varianten: nat weer, koud weer en natte kou. XL Outdoor Geen wonder dat iedereen dan de bekende luchtdoorlatende, maar wel wind- en waterdichte jacks aantrekt. In Europa, de Verenigde Staten en Japan worden per jaar 3 miljoen jacks resp. anoraks verkocht. In kinderkleding worden steeds vaker membraansystemen toegepast net zoals in de vrijetijds- en sportkleding van bijvoorbeeld SympaTex en Gore-Tex.

Chemisch reinigen hoeft niet meer De polyester-membraan heeft een dikte van maar 1/100 mm en is daarbij wind- en regendicht. Haar hydrofiele componenten laten echter wel waterdamp door. Bij outdoor-jacks wordt de membraan los tussen voering en bovenstof aangebracht. Meestal wordt dit soort kleding chemisch gereinigd. Chemisch reinigen is echter duur en vaak blijft er een onaangenaam chemisch luchtje achter. Logisch dat daarom veel mensen geneigd zijn hun outdoor-jacks zelf te wassen met verkeerde resultaten. De micro-poriën raken door de wasmiddelresten namelijk verstopt of worden beschadigd door te veel mechanische bewegingen, waardoor de werking van het textiel nadelig wordt beïnvloed.

Speciaal programma voor 'Outdoor'-wassen Met de Siemens XL Outdoor kan outdoor-kleding nu zelf gewassen worden zonder dat de kwetsbare membraan daarbij gevaar loopt. De nieuwe wasautomaat heeft naast de gebruikelijke wasprogramma's hiervoor nog een apart programma: 'actief 30°C'. Bij dit programma zijn temperatuur, wastijd en centrifuge-tijden zo gekozen, dat de membraan geen schade oploopt. Daarbij komen nog het lage centrifuge-toerental en de extra watertoevoeging. Door de royale 6 kg trommel wordt het materiaal mechanisch minder belast en ontstaat er minder kreuk. Het speciale eind centrifugeren op laag toerental zorgt net als het antikreuksysteem voor minder vouwen in het wasgoed. En nog een plezierig extraatje: door het nieuwe venster met zijn diameter van 30 cm en zijn openingshoek van 180° gaat de was met aanzienlijk meer gemak de automaat in en uit.

De feiten spreken voor zich Het onafhankelijke Duitse textielonderzoeksinstituut Hohenstein heeft de wasresultaten van de nieuwe Siemens XL Outdoor onderzocht. Uitkomst: ook na 20 keer wassen met het wasprogramma 'actief 30°C' was de dichtheid van de membraan nog even groot als de eerste keer. De deskundigen oordeelden dat deze Siemens wasautomaat inderdaad zeer voorzichtig omgaat met gevoelig textiel. Verder bleek dat er sprake was van een uiterst geringe mechanische belasting van textiel en bijbehorende delen zoals ritssluitingen en knopen.

Siemens XL Outdoor Specificaties: Capaciteit 6 kg Energieklasse A / wasresultaat A / droogresultaat B · Volledig elektronische eenknopsbediening voor alle wasprogramma's, temperaturen en speciale programma's in duidelijke tekst · Logische bedieningsvolgorde van links naar rechts op het bedieningspaneel · Tiptoetsen met LED-bevestiging voor snelprogramma, extra spoelgang, antikreuksysteem en start · Speciaal programma "actief 30°C" voor membraan-kleding (bijv. SympaTex of Gore-Tex) · Fuzzy doseerautomaat · Traploos centrifugeren 1200-600 tpm. · Schuimherkenning · Wol-handwasprogramma · Programma's voor 4 soorten wasgoed: witte/bonte was, kreukherstellend, fijne was, wol · Antikreuksysteem · Aqua-stop, die bij lekkage aan de watertoevoerslang de watertoevoer in de automaat stopt · Venster met diameter 30 cm, openingshoek 180° · Afmetingen (hxbxd): 85,2 x 60 x 59 cm

Informatie voor de lezer: Siemens infocentrum, telefoon 070 333 2930 / 2570; www.siemens.nl/huishouden e-mail: (infocentrum@siemens.nl)

Informatie voor de redactie en beeldmateriaal: Persvoorlichting Consumentenproducten Eveline van Herpen, telefoon 070 333 3786, fax 070 333 3960, e-mail: eveline.herpen-(van@siemens.nl)